tisdag, juni 06, 2006

Universitetsgala

Hemtentan är inlämnad (lämnade den till och med i Tomtens hand och passade på att önska honom en trevlig sommar) och lovet kan ta sin början. Men innan skolan lämnas helt och hållet ska en noggrann utvald skara människor mottaga priser för årets gärningar.

__

Årets…

…blötaste
Det var den 19 januari, dagen innan tenta och "efter lunch"-tröttheten började infinna sig. För att pigga upp hela situationen spelades ett stycke ur världshistorien upp – live i biblioteket. Men oj, så blöt jag blev! Hur det gick på tentan? G – med råge!

…namn
Team Omega. Helt utan konkurrens. Team Omega var namnet på höstens studiegrupp. Helt klart det fräsigaste studiegruppsnamnet som har skådats på Karlstads universitet – någonsin.

…föreläsardresscode
Kavaj. Alla har kavaj.

…onödigaste
B-uppsatsskrivandet. Jag lärde mig inte så mycket förutom att sätta ut fotnoter och tolka vad två svenska tidningar sade om en händelse som ägde rum för 34 år sedan.

…sämsta
Tomtens ekonomikurs under höstens A-kurs. Att prata om guldmyntfoten, förindustriella produktionsformer och skiftesrörelsen i fem veckor är inte intresseväckande. Gör om, gör rätt.

…bästa
Kungen.

…segaste
Även här kvalar B-uppsatsskrivandet in. Tätt följt av Tomten.

…tentamenssjukdom
Vid varje salstenta satt jag och snörvlade. Är jag allergisk mot salstentor? Jag som faktiskt gillar sådana…

…roligaste
Kungens delkurs under A-kursen. Så ska historia läras ut!

…tråkigaste
Robert Brenners bok Klasstrider och ekonomisk utveckling feodalismen. Helt utan konkurrens den tråkigaste boken mina händer har rört vid.

…ord
Den klaraste vinnaren av alla – "gott". Sedan "gott"-läraren började sprida "gott" omkring sig har samtliga historiestudenter reagerat på när han – eller någon annan också, för den delen – säger "gott". Man kan inte längre säga att maten smakade "gott" utan att tänka på "gott"-läraren. Det gick till och med så långt att det bedrevs…

…didaktiklektionstidsfördriv
universitetsbetting under "gott"-lärarens lektioner. Hur många "gott" skulle "gott"-läraren få ur sig? Jag vann inte en enda gång.

…överraskning
Replikskifte mellan två för mig okända personer precis innan A-kursens fjärde och sista tenta:
- Om det kommer en fråga om Latinamerika ska jag gå ut direkt.
- Jag med. Hon kan bara inte ta med en sådan fråga!
Tentan delades ut. Om det var med en fråga om Latinamerika? Självklart.

…svåraste
Brenners bok igen. Jag vill inte vara i närheten av den! Pappershögen till bok sprider negativ energi omkring sig. Svår som tusan var den också.

…snabbaste
Höstens A-kurs – världshistorien på fyra månader. Hopplahej, först lite om antiken, vi kör vidare på medeltiden, hej och hå, nu är vi helt plötsligt inne på lite renässans, tjoho, kryddar med ekonomisk historia som inte passar in, guldmyntfot hit, Norrköpings manufakturer dit, hoppla, skippar några århundraden, wroooom, full fart mot 1900-talet, och hej och hå, då var vi klara med världshistorien, inga frågor, va?

…sågning
"Gott"-läraren gav en av mina kurskamrater en rejäl avhyvling. Hans didaktikuppgift var inte ens vatten värd, enligt "gott"-läraren. Frågan är om det "gott"-läraren skrev ens kan kallas för kritik. Årets sågning, helt klart.

…Teddy Lucic
Årets Teddy Lucic kan inte bli någon annan än Teddy Lucic-kopian.

…tomte
Även här har vi en klar vinnare – Tomten.

…kung
En hel hög klara vinnare på rad nu. Här tar självklart Kungen hem priset.

…hemmagjorda paginering
Teddy Lucic-kopians hemmagjorda paginering i häftet vi fick ut. Superakademikern TLK hade gjort pagineringen – för hand! Inte akademiskt på något sätt, TLK!

…tydligaste
Kungens tidslinjer. Han gjorde dem för att vi skulle få se allt i ett "fågelperspektiv". Ta efter, föreläsare!

…ståuppkomiker
Tomten. Han är en riktig filur, den där Tomten. Att se Tomten föreläsa live är en upplevelse. Skojigheterna är det bästa; det han föreläser om det sämsta.

…lunch
Åh, nu blev jag hungrig! Den übersmaskiga pyttipannan som det bjöds på den 2 december är helt klart det godaste jag har ätit på en skola. Nästan varje gång jag har ätit på det stället efter pyttipannan har jag skrivit små meddelanden på servetten. "Pyttipannan igen – NU!" Typ så, fast snällare.

…chock
Det ska sägas direkt – "gott"-läraren är kungen av "gott". Hans arvtagare går här under namnet den andre "gott"-läraren. Just att det finns två historiker som slänger sig med "gott" är verkligen hejdlöst humoristiskt – och chockerande! Det var vid ett uppsatshandledningsmöte chocken uppenbarade sig – "gott"-uttalandet lämnade hans mun och den andre "gott"-läraren var född. Det var ett "gott" i "gott"-lärarens klass. Ett äkta "gott", alltså! Antal "gott": Tio (det var ju det jag sa – årets ord!).

…giltiga skäl
Den andre "gott"-läraren var stenhård – inga uppsatsseminarier den 17 maj! Orsak? Arsenal spelade då Champions League-final mot Barcelona och han ville verkligen se den matchen. Den andre "gott"-läraren är inte verksam i Karlstad och hade inte hunnit hem till matchen om han hade haft seminarier att hålla i. Men Arsenal-Barcelona? Det spelades en viktigare match den 17 maj.


Sommarlov!