måndag, april 03, 2006

Kungen

Nu kommer jag med breaking news! När jag i kväll gick den korta biten från busshållplatsen till Universalen träffade jag Kungen. Kungen heter inte bara Kungen, utan han går även under namn som Chefen, Bossen, Stjärnan, Altmeister, Nestor och Maestro. Bara namnen har hyperpositiv klang.

Han kom cyklandes och jag blev faktiskt lite nervös - det var trots allt universitetets utan konkurrens skickligaste föreläsare (i alla fall om du frågar historiestudenterna) jag skulle hälsa på. Allt gick naturligtvis bra. Jag hälsade, jag log, han hälsade och han log. Momentet var förbi och jag kände mig nöjd. Jag förklarade, mycket uppspelt, för min träningskamrat vem jag just hälsade på och började strö de fina orden om Kungen runt mig.

Apropå universitetet, jag tror inte att tanten i informationsdisken i biblioteket är så glad på mig just nu. Eftersom Karlstads universitetsbibliotek inte har ett så digert utbud som man ibland kan önska tvingades jag i dag ta till universitetets stora skräck - fjärrlån.

När jag langade fram min lista med böcker jag behövde förklarade hon fjärrlånsrutinerna för mig. Hon berättade att ett fjärrlån går på 600 kronor - per bok! Jag höll på att tappa hakan och började genast syna min boklista i sömmarna. Snäll som jag är tänkte jag på bibliotekspersonalen som oftast jobbar hårt (dock inte i dag eftersom ingen av skrivarna fungerade) för oss studenter. Jag strök två, tre böcker, allt för universitetets skull. Nu kommer mina boktransporter bara kosta cirka 8000. Hutlöst mycket, tycker jag. Men jag måste ha böckerna! I alla fall några av dem. Hoppas jag.