fredag, mars 31, 2006

Plats för amatörer

Det är amatörer svenska folket vill se. Det är nog så tv-cheferna tänker år 2006. Sverige vill se rookies testa nya saker - hockey, dans och sång. Det är det som gäller just nu.

För första gången såg jag i kväll HC Z på ZTV. HC Z följer samma koncept som FC Z - fast nu gäller det hockey. Under Kenta Nilssons ledning ska ett gäng fullkomliga hockeynybörjare lära sig åka skridskor, skjuta mål och psykas vid tekningar. Jag höll på att skratta ihjäl mig när en av HC Z-spelarna försökte psyka skådespelaren Rafael Edholm genom att vid en tekning fråga honom om han gillar Rataxes eller Babar bäst. Stor humor! Rataxes... Hur kommer man egentligen att tänka på den figuren?

Rataxesgrejen var kul - men det fanns också besvikelser. Jag är mycket besviken på Kenta Nilsson. Maken till ointresse har jag inte sett! Det är ju knappt "Mr Magic" som leder laget - det verkar vara hjälptränaren som har det största tränarintresset.

Men nu har vi alltså en tv-trend. Vi har HC Z. Vi har TV4:s Rampfeber. Tidigare i vinter sändes Let's dance. Alla de programmen går i stort sett ut på en sak: nybörjare möter proffs för att lära sig något.

Nu kan man tro att denna form av tv-program är en ny företeelse - men riktigt så är det inte. Nickes lilla har letat i tv-minnet - och jag har hittat något! För ganska många år sedan (på 90-talet var det nog) sände TV4 Kockduellen. Med Staffan Ling som programledare fick svenska kändisar laga mat tillsammans med duktiga kockar.

Hur gick det för hockeygrabbarna i kväll, då? Jodå, det blev förlust med 1-25 mot Team SvenskaFans som representerades av folk från fanssajten med samma namn. Notera att HC Z:s mål gjordes vid ställningen 0-25 - av en SvenskaFans-spelare.