söndag, mars 26, 2006

Superettan 2006: 14. Qviding FIF

Namnkunniga nyförvärv: Robert Karlsson (FC Trollhättan) har tidigare spelat i allsvenskan. Annars doldisfyllt.
Namnkunniga förluster: Ingen, tror jag.
Ses på Stora Valla: 9 september 16.00.

Quislingar finns det inga i Qviding.
Vände på sin hemmaplan gjorde laget för att få spela på Torpavallen.
Inte en suck, det är det många som tror att Qviding har i superettan.
De andra lagen hade inte mycket att sätta emot mot Qviding i division 2.
I kvalet till superettan slog de ut Valsta Syrianska.
Nu har jag slut på idéer. Qviding får helt enkelt kvala.
Grunnar ni på quisling? Förrädare betyder det. Egentligen landsförrädare, men det passar inte här.

Kommentar: Nykomlingen Qviding kan jag inte så mycket om. Typ ingenting, faktiskt. Historien om föreningens fullständiga namn, Qviding FIF, har jag dock kollat upp. Just det första F:et i FIF intresserar mig oerhört mycket. Här kommer historien. Ett tack till Qviding FIF:s hemsida för informationen.

Qviding FIF har faktiskt anor från 1300-talet! En man vid namn Lars flyttade på 1700-talet från skånska Kvidinge, som på 1300-talet gick under namnet Quithinge, till Göteborg och flyttade in på Fräntorps gård. Lars tog då, som en hyllning till sin hembygd, efternamnet Quiding.

Föreningen BK Qviding grundades på 1940-talet av ett kompisgäng. Namnet Qviding kom från Qvidingsgatan där grundarna bodde. Qvidingsgatans namn kommer i sin tur från nämnde Lars Quiding.

Men hur är det nu med det extra F:et i FIF? Det vi kan komma överens om är att IF står för Idrottsförening. 1987 beslöt de båda klubbarna BK Qviding och Fräntorps IF att gå samman och Qviding FIF bildades. FIF står således för Fräntorps Idrottsförening. Qviding Fräntorps Idrottsförening. Mysteriet är löst! Och ja, det var på Fräntorps gård Lars Quiding bodde. Allt hänger ihop!

Dagens Qviding FIF, då? Jag har egentligen ingen aning. Jag känner knappt igen någon spelare i deras trupp. Magkänslan säger dock att Qviding är ett lag som arbetar hårt för varandra och som inte blir lätta att tas med hemma på Torpavallen. Jobbade hårt för varandra på Torpavallen gjorde Qvidingspelarna i vintras. För att få arenan duglig för superettaspel hjälpte spelarna till och vände på planen. Allt slit räcker till kval. Det är min känsla.