söndag, mars 26, 2006

La banda de Jönsson

Jag trodde att jag trädde in i en Jönssonliganfilm när jag klev på bussen vid lunchtid i dag. Chauffören var väldigt lik Carl Magnus Dellow, personen som spelar kommissarie Beckman i Jönssonligans största kupp. Jag trodde att det var kommissarie Beckman som körde bussen!

Det var chaufförens hopplöst omoderna solglasögon (rätt lik de här) som gjorde det. Ni som har sett Carl Magnus Dellows karaktär i Jönssonligans största kupp vet vad jag talar om. Nu tror jag i och för sig inte att någon av er har en susning om vad jag pratar om. Ingen har sett Jönssonligans största kupp. Ingen vet heller vem Carl Magnus Dellow är. Men för er som verkligen försöker minnas filmen kan jag säga att Dellows karaktär bar de nämnda solglasögonen tillsammans med en hawaiiskjorta. Hans kollega, polisassistent Andersson som spelas av Pontus Gustafsson, går också runt i hawaiiskjorta och med foten i paket sedan han skjutit sig själv inuti en värdetransportbil.

Om busschauffören hade manövrerat bussen i hawaiiskjorta i stället för sin chaufförsuniform hade jag bett om autograf.

Äh. Det är nog så att det bara är jag som uppskattar och minns saker från Jönssonliganfilmerna.