måndag, december 12, 2005

Universitetsbetting

Inga fler insatser, tack. Precis när vår lärare öppnade munnen och hälsade oss välkomna till didaktiklektionen stängdes bettingmöjligheten. Jag och tre till hade gjort våra vad och våra insatser.

Hur många gånger skulle egentligen läraren säga "Gott"?

Vi fyra trodde på en, två, tre och fyra gånger. Jag var den som trodde på två gånger. Vi satsade fem kronor var. Följaktligen var potten uppe i den ofantliga summan av tjugo kronor.

Lektionen började i ett ursinnigt "Gott"-tempo - men läraren sa inte just det ordet. I stället frångick han sin lilla vana och sa i stället "Bra". När varje "Gott"-läge uppenbarade sig satt jag och gapade och hoppades på att få plita ner ett streck i min "Gott"-counter. Det kändes som om tiden stod stilla när ett "Gott"-läge exponerade sig!

Efter en halvtimme hade fortfarande inget "Gott" lämnat lärarens mun. Jag kände dock att jag, som satsade på två "Gott", låg bra till eftersom det återstod hela 75 minuter av lektionen.

En kvart senare. Som en blixt från klar himmel dundrar ett "Gott" in i mina öron. Klockan är exakt 14.00 och jag är nu bara ett "Gott" från att ta hem den ofattbart stora potten.

Klockan blir halv tre och kvart i tre - men inget "Gott". In i det sista hoppas jag, men i dag ville det sig inte.