torsdag, december 08, 2005

Goda och dåliga tecken

Dagens tecken måste säga något om resultatet på morgondagens tenta som handlar om ekonomi och industrialiseringen.

Goda

<> Gammal mattelärare skymtades
Tidigare i kväll, när jag var och tränade, såg jag min mattelärare från tvåan i gymnasiet i Universalen. Mattelärare! Mattelärare = räkna = pengar = ekonomi. Jag tror han visste att jag skulle träna i kväll, kom till Universalen och lät mig se honom - voíla! Onekligen ett gott tecken.

<> Bandystjärna med lyckad affär bakom sig
När jag åkte hem från skolan i eftermiddags såg jag bandylandslagets superlibero Marcus Bergwall joggandes. Bergwall har nyligen genomgått en trasslig och svår affär mellan två klubbar - BolticGöta och Hammarby. I somras (eller nåt sånt) skrev Bergwall på för Hammarby trots att han satt på ett kontrakt med BolticGöta. Efter skiljenämnd hit och bandyadvokat dit togs det ett beslut - Bergwall tillhör Boltic. Bergwall ville dock inte spela för Boltic - han ville spela för Hammarby! Efter tjafs dit och övergångssumma dit kom Boltic och Hammarby överens: Boltic säljer Marcus Bergwall till Hammarby.

Marcus Bergwall lyckades med sin jobbiga affär. Jag kommer att lyckas hålla reda på affärerna i morgon. Det har en superlibero sett till.


Dåliga

<> Tappad klocka
Tidigare i kväll tappade jag min klocka i marken. Otroligt klantigt av mig. I och med industrialiseringen fick klockan en större betydelse för arbetarna. Arbetstider fastställdes och det ställdes produktionskrav på arbetarna. Jag tappade alltså klockan, en mycket viktig sak, i marken. Inte bra, känner jag! Tid är också pengar, har jag också hört. Detta bådar inte gott inför morgondagen.
__

Som synes överväger de goda tecknen de dåliga, så det är visst bestämt att tentan ska gå vägen.