söndag, december 04, 2005

Vem blir nördtränare?

Jag har under veckan läst att ZTV planerar en fortsättning på sin succédokusåpa FC Z - fast nu blir det hockey. Konceptet är vid det här laget välkänt. Personer som är intresserade av allt annat än sport och träning tas ut i ett lag för att öva upp sina färdigheter och så småningom ställas mot ett, i detta avseende, proffslag. Så var det i FC Z där Glenn Hyséns pojkar fick möta Djurgården.

Nu blir det ishockey i stället. Laget, och förmodligen programmet, ska heta HC Z. Frågan som poppade upp i mitt huvud när jag läste om HC Z var: Vem ska träna laget? Kort och gott: Vem ska bli ishockeyns Glenn Hysén?

Jag har tänkt på det här i ett par dagar, och har försökt komma på tränarnamn som kan bli aktuella. Men det är himla svårt! Jag har verkligen ingen stenkoll på vilka tränare som är lediga och som har tid med ett tv-projekt. Dessutom bör tränaren vara tämligen vida känd ute i stugorna. Jag har i alla fall kommit på några förslag.

<> Håkan Södergren
<> Niklas Wikegård
<> Kent Forsberg
<> Tomas Sandström

Låter något namn osannolikt? Jag tror inte att Kent Forsberg vågar bli en del av ett tv-projekt eftersom han säkert är rädd för att förlöjligas. Niklas Wikegård är numera expert på SVT, så han faller också troligen bort. Kvar finns således Håkan Södergren och Tomas Sandström. Mitt tips är Håkan Södergren!

Jag vet vilket namn som hade varit givet som tränare för HC Z om han inte hade varit upptagen med Brynäs IF. Jag snackar om Leif Boork. "Boorken" är känd och frispråkig - han hade varit given!