måndag, november 28, 2005

Nestors återkomst

I dag var Nestor tillbaka som föreläsare. Det var skönt att för ett ögonblick slippa jultomtens seghet. Nestor heter inte Nestor, utan Lennart. Men Lennart är så Nestor-aktig; han är smart, klok och gammal. Kan inte bli mer Nestor. Han är historieundervisningens svar på tennisens Björn Hellberg. Sen finns det en annan Nestor. Men han är en otroligt snygg seriefigur från Tintin-böckerna. Nestor är betjänten på Tintins slott.

I dag har jag också varit sjukt kulturell och gått på stråkkonsert i Aula Magna på universitetet. De som lirade var riktigt grymma. Synd bara att inte fler kom och lyssnade. Ensemblen (heter det så?) var på ungefär 20 stycken. Publikmassorna uppgick till mellan 20 och 30 personer enligt mina knappa beräkningar. Väldigt synd eftersom musikanterna kom ända från Arvika och var riktigt duktiga!

Dirigenten var ganska häftig. Han gick ofta av scenen till ljudet av åhörarnas applåder. Sen kom han tillbaka snabbt som tusan, lite halvt springandes. Han var i alla fall duktig på att dirigera - det är ju huvudsaken!

På lördag ska jag till... Ja, vart ska jag? Det kan ni klura på. Jag är nu otroligt stolt när jag presenterar min alldeles egna På spåret-lek. När du tror dig veta vart jag ska drar du i nödbromsen och svarar - precis som i Ingvar Oldsbergs show.

Vart är jag på väg?

10 poäng
Jag startar från platsen där norrmän lämnade svenskar och åker mot kommunen där VM-medaljörer spårade i skogen i unga år.

Det är svårt - och det är meningen! Om du inte kan, vänta då in ledtråden på åtta poäng som presenteras inom en snar framtid. Detta är väldigt seriöst; på lördag ska jag till platsen jag på ett klurigt sätt efterfrågar.