söndag, november 27, 2005

Curtalainen?

Tidigare i kväll tittade jag påTV4-sporten. De visade ett inslag om ishockeytränaren Curt Lindström som numera har hand om finska Jokerit. I inslaget tog de upp mycket om "Curres" tidigare tid i Finland - då som förbundskapten för landslaget på 90-talet. Med de finska lejonen vann han faktiskt VM-guld 1995 - i Sverige! Finlands första och hittills enda VM-guld i ishockey.

När TV4 visade inslaget och pratade om VM -95 kom jag på mig själv. Då, för tio år sedan, trodde jag att "Curre" var finländare. Lite skojigt, tycker jag. Till mitt försvar - för man kan ju inte tro att "Curre" Lindström är finne! - säger jag att jag vid den tidpunkten inte ens var tio år fyllda.

Sen tänkte jag lite mer på året 1995. Kan det ha varit så att Curt Lindströms VM-guld (med Finland!) var Sveriges största idrottsframgång det året? Jag trodde det ett tag - jag kom inte på något annat! Friidrotts-VM på hemmaplan (Göteborg) var till exempel allt annat än bra.

Efter ett tag kom jag dock på att Annika Sörenstam vann US Open i golf det året. Tack, Annika.