söndag, juni 04, 2006

Hårt liv som efterlyst? Knappast

- Han har säkert mycket intressant och spännande att berätta. Den här boken köper jag!

Ungefär så gick mina tankegångar när jag stod i bokhandeln och hittade Joachim Poseners Internationellt efterlyst: Mitt liv efter Trustor. Nu, när jag har läst boken, är tankegångarna inte alls likadana! Boken var kass. Det är egentligen ett under att jag lyckades plåga mig igenom pappersvraket.

Joachim Posener är internationellt efterlyst, häktad i sin frånvaro och misstänkt för att vara huvudmannen bakom Trustorhärvan 1997. När jag köpte boken hade jag bara en vag aning om vad som hände i Trustor - nu vet jag inte så mycket mer. Posener skriver om hela skeendet bakom Trustorhärvan i bokens inledande 30-40 sidor, men jag blev inte ett dugg klokare av det. Det krävs definitivt ett tresiffrigt antal högskolepoäng i ekonomi och juridik för att förstå turerna kring Trustor.

När Posener pekades ut som misstänkt var han på semester på Barbados - men trots att han hela boken igenom (jämt, jämt, jämt!) bedyrar sin oskuld i härvan åkte han inte hem till Sverige eftersom han, som han menar, inte skulle ha fått en rättvis och objektiv rättsprövning.

Det är nu, när han måste hålla sig undan från polisen, det spännande börjar - trodde jag. Men icke. Joachim Posener är inte ens nära att bli haffad av polisen. Han glider runt och lever gott i Madrid, drar till Belgrad för att köpa en guide om säkra gränsövergångar, flyger till Argentina och Buenos Aires och lever ett helt vanligt liv under fiktiv identitet i flera år. Han blir till och med god vän med en argentinsk polis som hjälper honom ur situationer där polisen kan tänkas vara inblandad. Livet i Buenos Aires kryddas med ett par utflykter till Brasilien.

Boken saknar helt spänning och bjuder inte på några situationer som får läsarlusten att skjuta i höjden. Posener roar sig i boken med att kasta skit på åklagaren Bo Skarinder, Sveriges samlade ekonomijournalistkår och sin kusin Thomas Jisander (minns ni när han var hos Filip och Fredrik i 100 höjdare?), som anser att Posener är skyldig i frågan. Visst, det var kul första gången att läsa om hur jävla inkompetent åklagar-Skarinder är - men att göra det dussintalet gånger till är inte lika roligt.

Eftersom Joachim Posener sedan Trustorhärvan blev känd för snart tio år sedan inte har haft någon som helst kontakt med Sverige - förutom med sina advokater - står det utom alla tvivel att han i sin bok vill visa att han är fullständigt oskyldig. Det är det han vill säga i boken. Att han även redogör för sitt liv på flykt är en bonus som bokförlaget säkerligen krävde för att trycka boken. Jag tycker att Joachim Posener i stället skulle ha skrivit en fet artikel där han bedyrar sin oskuld och skickat in till Sveriges största tidningar. Då hade man sluppit betala 63 spänn för att läsa att han är oskyldig.

Jag själv är helt oförmögen att kunna säga om Posener är skyldig eller ej i Trustorhärvan. I ena ringhörnan står journalister, polisen och övrigt Trustorfolk - de tror att Posener är skyldig. I den andra ringhörnan står Joachim Posener - ja, enbart Joachim Posener, verkar det som - och anser att Joachim Posener inte är skyldig.

Jag vet i alla fall att Poseners bok är skyldig till det låga betyget.

Nl

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

22 juli 2006 kl. 02:06  

Skicka en kommentar

<< Home