fredag, maj 26, 2006

Oakademiskt?!

Det är fredag - klämdag till råga på allt - och klockan är efter fem på eftermiddagen - mycket folk på universitetet? Dagens i särklass onödigaste fråga ställdes just. Det var väldigt lite folk på universitetet, för alla er som undrade.

Bland annat på grund av att Arsenal spelade Champions League-final förra veckan blev det uppsatsseminarium just i dag. Mer om Arsenal och det senare, faktiskt! Senare betyder här om någon vecka. Håll ut!

Trots att det var klämdag och eftermiddag var det ett bra seminarium. Det var snudd på oakademiskt (!) och kändes väldigt informellt. Ingen verkade dock klaga. Det var först på slutet jag blev akut trött och knappt orkade lyssna och än mindre prata. Som tur var hade jag redan gjort "mitt" (betyder här att opponera på någon annans arbete och stå till svars för mitt eget) och kunde ta det soft, som Dogge skulle ha sagt.

När jag nu är inne på viktiga saker som seminarier och sådant ska jag även ta tillfället i akt att berätta vad jag menade med min ledtråd Ace of Base-Jenny i mitt inlägg om Rix FM-tävlingen där man kunde vinna en resa till Paris för att gå i Da Vinci-kodens fotspår.

När jag i onsdags gjorde ett besök hos Sällskapet visade det sig att delar av detta sällskap hade funderat över min ledtråd, dock utan att ha kommit på svaret. Svaret på ledfrågan Ace of Base-Jenny är... 19 maj!

Förklaring: Frågan som jag besvarade i Rix FM-tävlingen var (med största sannolikhet) när Da Vinci-koden har premiär - 19 maj. För att verkligen förvandla alla läsare till frågetecken valde jag att ge den mycket kryptiska ledtråden Ace of Base-Jenny. Vad har då Jenny med 19 maj att göra? Det kan man verkligen fundera över! Men jag ska inte hålla er på halster. Det är helt enkelt så att Ace of Base-Jenny fyller år den 19 maj. Och ja, meningen var att ingen skulle klara av att lista ut det. Nu vann jag inte resan till Paris ändå, men av en händelse hörde jag finalen på radio. De som tävlade var kassa, men till deras tröst kan jag säga att jag hade varit ännu kassare på frågorna om Da Vinci-kodens innehåll.