tisdag, maj 16, 2006

Grötdanska

Mads Vangsø – så heter den danska experten i programmen inför Eurovision Song Contest. Runt honom finns det även en svenska, en norrman, en finländare, en islänning och en Christer Björkman. Jag tycker lite synd om danske Mads. Han pratar, pratar och pratar – men ingen fattar vad han säger. Så var det ofta i kväll i alla fall. Mads sa något roligt (jag hade tillgång till textremsa och skrattade lite) men ingen av de andra reagerade nämnvärt. Det är ju så här: det är stört omöjligt att förstå danska! Alla tycker det, förutom danskarna själva.

- Rörörörö, mämämämä, vaovaovao, sososososo.

Det där kan säkert, om en dansk uttalar det, betyda "en pensionär blev i går rånad av tre rugbyspelare i centrala Köpenhamn". Det är bara en massa gröt.

Några gånger under kvällens program blundade jag och försökte förstå vad Mads Vangsø sa. Det gick ruskigt dåligt. När Mads pratade var det också oerhört svårt att koncentrera sig på orden som kom ur hans mun. Jag hade fullt upp med att komma på vem han är lik. Han är fruktansvärt lik någon – men jag kan inte komma på vem det är. Jag måste återkomma i ämnet, för den här gåtan får absolut inte förbli olöst! Vem är Mads Vangsø (längst till vänster) lik?

Nog tjatat om Mads Vangsø. Jag såg införprogrammet för första gången i kväll. Det var i dag dags för recenserande av bidragen som är direktkvalificerade för finalen på lördag. En del var dåliga, en del var bra, en del var konstiga – här följer snabba omdömen från mig.

Grekland: Hyfsat platt. Comeback, Paparizou!
Lettland: Musik kanske? Roligare att titta på veteran-EM i boule.
Danmark: Snudd på för mycket av det goda. Varning utfärdas dock.
Rumänien: Ja, tack. Toppkandidat.
Israel: Plattare än Greklands bidrag.
Storbritannien: Jeansjackelärare tuffar till sig. Kan det vara så att det räcker långt?
Norge: Nej, nej, nej. Är det möjligt att ett skandinaviskt land skickar ett sådant här bidrag?
Malta: Samma låt för typ tolfte året i rad. Det känns så Malta. Slutar trea, fyra någonting.
Frankrike: Baguettebedrövlig låt, som Virtanen skulle ha skrivit.
Schweiz: Hur mycket fick Andreas Lundstedt för att bli förödmjukad inför hela Europa?
Tyskland: Ett koppel Lasse Stefanz-trummis-kopior drar ner betyget oerhört mycket. Okej låt.
Spanien: Fyra ketchupsystrar kan nog ta det här långt.
Moldavien: Loca! Först eller sist.
Kroatien: After ski-uppträdande i Badgastein eller kroatiskt Eurovisionbidrag? Jag vet inte. Kan nog räcka långt.

När jag läser vad jag har skrivit om låtarna ser jag att de negativa tankarna dränker flertalet av bidragen. Jag vill dock säga att jag bara tycker att Frankrikes bidrag är bedrövligt. Resten är - mer eller mindre - fullt lyssningsbara. Vissa vill man dock bara höra en gång. Typ Schweiz och Norge.