måndag, maj 15, 2006

Jag knäckte koden - nu är det din tur

Nu på fredag har filmen Da Vinci-koden premiär. Har knappast undgått någon, kan jag tänka mig. Med anledning av detta har Rix FM denna vecka en tävling där man kan vinna en resa till Paris och gå i Da Vinci-kodens fotspår. Visst låter det underbart?

Jag hyser inget större intresse för att resa till Paris, men jag kollade ändå in tävlingen på Rix FM:s hemsida. Fem frågor väntade mig, och jag svarade rätt på de fyra första i en rask takt (tack till sidor som Google och Wikipedia).

Sedan blev det problematiskt. Jag skulle för att få vara med i tävlingen knäcka koden. 24 bokstäver och ett frågetecken skulle bilda en fråga som jag sedan skulle svara på. Jag såg det omöjliga i uppgiften och konsulterade min bror. Koden var svårlöst och vi gick bet. Jag försökte urskilja något ord i villervallan av bokstäver.

Bingo!

Jag lyckades sätta ihop ett ord som man starkt kan förknippa med filmen Da Vinci-koden. När jag kom på det ordet kom jag på ett svar. Jag testade.

Bingo!

Jag svarade rätt - utan att ha knäckt koden! Jag knäckte bara ett fragment av koden - men det räckte. Jag blev väldigt uppspelt och otroligt stolt över mig själv.

Naturligtvis kan jag inte publicera ordet jag upptäckte här på Nickes lilla eftersom de flesta av er då kan lista ut svaret och eventuellt ta hem Parisresan (som jag i och för sig inte är så intresserad av) mitt framför näsan på mig. Däremot funderar jag på ett ge en liten ledtråd. Ni som är sugna på Paris, spetsa öronen och fäll upp ögonlocken!

Ace of Base-Jenny.

Ja, det är det som är ledtråden. Vill nog inte ge mer. Det snurrar förmodligen runt frågetecken i mångas huvuden, och det är ju lite det som är meningen.