tisdag, maj 09, 2006

Jag i VM?

Så var det gjort. Alla kan sluta spekulera. Lars Lagerbäck har presenterat truppen till sommarens VM-slutspel. Till skillnad från vad många trodde hamnade mycket fokus på spelare som inte kom med.

<> Alexander Östlund kom inte med, och det är jag också chockad över.

<> Många propsade för att superveteranen Bengt Andersson, 40 i sommar, skulle med som reservmålvakt, och det gjorde jag med. Bengt kom inte med. I stället valde Lagerbäck John Alvbåge (spelar i danska Viborg) och Rami Shaaban (före detta Arsenal, nu i Fredrikstad i Norge) som reservmålisar. Notera gärna att Bengt, då 38, konkurrerade ut John Alvbåge i IFK Göteborg förra säsongen - och Bengt, nu nästan 40, har inte blivit sämre jämfört med förra säsongen. Alvbåge, 23, är dock ett val för framtiden.

Englands förbundskapten Sven-Göran Eriksson tog ut sin trupp i går - och "Svennis" bjöd på en riktig bomb i form av 17-årige Theo Walcott, noll framträdanden i Premier League och noll A-landskamper. Frågan som många journalister ställde inför Lagerbäcks uttagning: Vem blir Sveriges Walcott? Naturligtvis blev det ingen Walcottskräll i den svenska truppen. Det hade varit om Örgrytes Ola Toivonen, 19, Inters Goran Slavkovski, 17, eller jag, 20 och klubblös, hade blivit uttagen.

Det hade varit rätt coolt. Jag i en svensk VM-trupp.