söndag, april 30, 2006

Tankar

Tre sanna tankar man vill ska poppa upp i huvudet när man ägnar sig åt tråkig uppsatsskrivning.

1. "Åh! Jag skriver nu med storlek 10 och har glömt ändra till storlek 12. Det är ju storlek 12 vi ska skriva med. Sådär. Nu blev uppsatsen genast mycket längre."

2. "Åh! Jag skriver nu med enkelt radavstånd och har glömt ändra till 1,5 radavstånd. Det är ju med 1,5 radavstånd vi ska skriva. Sådär. Nu blev uppsatsen genast mycket längre."

3. "Åh! Jag har glömt lägga in fotnoterna längst ner på sidan. Det måste vi göra. Sådär. Nu blev uppsatsen lite längre."

Fråga till alla läsare: Vilken av dessa tre tankar slog mig under dagen? Betänketiden är mycket kort.

Svar: Tanke 3. Det var skönt att komma på det. Eftersom min lilla uppsats är en villervalla av halvfärdiga kapitel och dylikt har jag inte lagt in fotnoterna ännu. Jag har bara markerat i texten var de ska vara. När jag sedan lägger in fotnoterna lägger de sig längst ner på sidan. Vips, så tar de upp lite plats. Uppsatsen blir lite längre. Notera ordet lite.

15 sidor är det enda jag tänker på. Uppsatsens omfång ska vara 15-20 sidor skriven text. Många säger att det är uppsatsens kvalitet som fäller avgörandet, men ändå har jag bara minimiantalet sidor i skallen - 15 stycken. Måste. Få. Ihop. 15. Sidor. Snart. Hjälp.

Men det kommer gå bra - det gör det alltid annars. Allt kommer lösa sig. Jag kommer bli godkänd och bli väldigt glad. Så blir det. Jag är säker. Jag fixar det. Dessutom: om jag skriver en grym uppsats och bara får ihop 14 sidor kan de inte underkänna mig. Det bestämde jag i detta nu.