lördag, april 22, 2006

Högsommar

Örebro bjöd i dag på en fruktansvärt varm dag. Det var nästan outhärdligt. Jag gick runt i shorts, hinkade i mig massor med vatten och åt glass. Hur vädret var utomhus vet jag dock inte.

Jag talar om klimatet i Backahallen i Örebro, för dagen norra halvklotets varmaste badmintonhall. Något sådant i alla fall. Runt lunch började termometern - om det nu fanns någon sådan i hallen - börja svettas betänkligt. Hela badmintonavdelningen var som en kokande gryta. För att svalka av sig en smula räckte det med att gå in i tennisavdelningen.

Uppvärmning inför matcherna var inget problem. Jag brukar tycka det är skönt att värma upp i långbrallor och långärmad tröja, men i dag skippade jag det sistnämnda. Men man ska egentligen inte klaga. I höstas spelade jag i Karlskoga, och då minns jag att frös som tusan om händerna inför min första match; det gick inte att få dem varma. Så värme är faktiskt lite skönt. Fast det finns ju vissa gränser.

Hur det gick i dag kan man fråga sig. Ptja... Det gick som vanligt när jag spelar tävling. Fyra torskar av fyra möjliga, men jag lyckades dra ut på förlusterna i två av matcherna genom att få fram ett tredje och avgörande set.

För övrigt funderar jag på att helt lägga ner dubbelspelet i A-klass och bara spela singel. Orsaker:

1. Jag är inte bra i dubbel.
2. Jag ödslar kraft som jag i stället kan använda för att om möjligt någon gång i en väldigt avlägsen framtid möjligtvis kanske kunna vinna en singelmatch i A-klass.
3. Kraftuttömmandet är under en match konstant eftersom bollhelvetet alltid kommer tillbaka. Jag slår över bollen - och den kommer tillbaka. Detta kan pågå en stund, men allt slutar för det mesta med att jag eller min spelpartner missar.
4. Jag blir stressad och nervös eftersom allt går så fort. Jag missar. Vi förlorar.
5. Glömde nästan den viktigaste orsaken - jag har ingen dubbelpartner.

Jag åt faktiskt glass i dag. Det var alltså inte bara något jag skrev för att förhöja högsommarkänslan.