söndag, april 16, 2006

Redan i NHL?

Färjestads tuffing Emil Kåberg är grymt sugen på NHL-spel. NHL är väl i och för sig något som i stort sett alla elitseriespelare under 30 år är sugna på. Emil Kåberg har dock redan påbörjat sin NHL-sejour - i Färjestad. Det låter konstigt, det vet jag.

Det är allmänt känt att i USA och Kanada - där NHL-lagen håller hus - förvandlas bokstäverna Å, Ä och Ö till A, A och O. Det står inte "NÄSLUND" på Markus Näslunds tröja - det står "NASLUND". Alla hajar hur det fungerar.

Den amerikaniserade versionen av Emil Kåberg blir således Emil Kaberg. På tröjan, om han någonsin får dra på sig en NHL-tröja, ska det stå "KABERG".

Döm då om min förvåning när det står "KABERG" på Kåbergs hypersvenska Färjestadströja. Jag undrar: Varför då? Det finns en spelare i Färjestad som heter Per Hållberg. På hans tröja står det "HÅLLBERG".

Har Emil Kåberg bett om att få ha NHL-versionen av sitt namn på ryggen? Ännu en superonödig fråga jag ställer mig. Jag tittar faktiskt på spelet också, inte bara om det finns en prick eller inte över namnen på tröjorna. Men hur kul är det att blogga om själva spelet när det finns intressantare saker att belysa? Precis.