måndag, april 10, 2006

Superettan 2006: 11. Degerfors IF

Namnkunniga nyförvärv: Andreas Drugge (Elfsborg) och Daniel Mendes (Olaria).
Namnkunniga förluster: Ola Toivonen (Örgryte) och Jimmy Rajala (Falu BS).
Ses på Stora Valla: 15 gånger mellan den 17 april och den 21 oktober.

Daniel Mendes – det är brassen som ska göra målen i år.
En axelskada i sömnen råkade Andreas Drugge ut för i vinter.
Grus, grus och grus – så ser DIF:s försäsong ut.
En konstgräsplan skulle definitivt inte skada.
Renato Rodrigues heter DIF:s andre brasse. Ny från Carlstad United.
Fråga: Blir Andreas Drugge årets flopp?
Ola Toivonen lämnar ett stort hål efter sig.
Risk för att DIF får kvala finns det definitivt.
Stora Valla – stället att vara på när det vankas fotboll.

Kommentar: Att jag ger min syn på Degerfors IF anno 2006 är ungefär som att Göran Persson recenserar socialdemokraternas partiprogram, men jag ska försöka hålla mig någorlunda objektiv.

Med ett målsnålt spel både framåt och bakåt lyckades DIF i fjol som nykomling hålla sig kvar i superettan. En tung offensiv pjäs i Ola Toivonen (som förresten gjorde sitt första allsvenska mål i kväll – grattis, Ola!) har förlorats, men samtidigt har Andreas Drugge anlänt. Jag tror dock att det finns en överhängande risk för att Andreas Drugge blir årets flopp. Han skadar axeln i sömnen och är enligt viktväktarexperterna en smula lönnfet – det låter inte som den perfekta uppladdningen inför elitfotbollsspel.

I brassen Daniel Mendes tror jag att DIF har en riktigt bra anfallare. Mendes, som spelade i Kalmar FF för tre år sedan, har övertygat i träningsmatcherna och gjort flera mål trots att han både är kort och ganska tunn.

I övrigt kan man notera att Stora Valla har fått nya, fina plaststolar på huvudläktaren. Stiligt värre. De gamla bänkarna kommer inte saknas. Någon som däremot kommer saknas är speakern Börje Ågren som gick bort alldeles för tidigt för några veckor sedan. Till den som axlar hans mantel: Prata högt och tydligt i mikrofonen! Det går inte att stå och småmysa med den där mikrofonen – man måste ta i när man pratar. Å hör sen!

Just det, placeringen. Degerfors känns lite bättre än förra året Jag känner mig ändock lite osäker – men det blir troligtvis superettaspel på Valla nästa år. Elva!