onsdag, april 05, 2006

50-örestest 1

Jag är tillbaka. För fem minuter sedan stod jag på huk i hissen här i huset och plockade ihop spillrorna av mitt lilla test som jag planterade i eftermiddags.

För några dagar sedan samlade jag ihop mina 50-öringar som helt saknar värde; det går inte handla med dem längre. Var det inte vid årsskiftet som de silvriga 50-öringarna, någon speciell hundralapp och någon annan sedel blev helt onödiga att äga? Jag fick i alla fall ihop en hög med gamla 50-öringar.

I dag var jag busig och limmade ihop några stycken. Ytterst symmetriskt och estetiskt fulländat. Sedan lade jag av någon anledning den lilla högen (fem 50-öringar) i hissen här i huset. I ett hörn, men ändå fullt synlig. Då hade klockan precis masat sig förbi 14-slaget. Jag vet inte riktigt varför jag gjorde detta, men så här gick nog snacket inom mig:

1. Jag ville se om någon var sugen på att bli en smula rikare;
2. Jag ville se om någon visste att de utlagda 50-öringarna inte längre gäller och således inte ta med sig dem;
3. Jag ville se om någon fann det roande att förstöra den ihoplimmade högen.

Alla punkter slog in! Någon (eller flera kanske; många hinner använda hissen på fyra timmar)hade rört högen eftersom den nu var placerad mitt i hissen. Alla de fem mynten var dessutom kvar, men det var inte längre någon fin hög. Någon hade pillat bort två av mynten men låtit de tre andra sitta ihop.

Vad håller jag på med? Jag är så barnslig.