lördag, april 08, 2006

Superettan 2006: 15. Jönköpings Södra IF

Namnkunniga nyförvärv: Patrik Elmander (GAIS) och Hasan Cetinkaya (Assyriska).
Namnkunniga förluster: Jag passar här eftersom jag inte känner till någon av spelarna Jönköping tappat.
Ses på Stora Valla: 17 juni 16.00.

Jobbigt många bokstäver – men nu kör vi!
Överlägset var Jönköping i kvalet mot Bunkeflo.
Nu är det äntligen elitfotboll i Jönköping igen!
Katastrof om Jönköping åker ur, tycker troligtvis styrelsen.
Överchef (läs: tränare) är Olle Nordin.
Patrik Elmander är, om inte alla visste det, brorsa till landslagsspelaren Johan Elmander.
Indraget i superettakval var Jönköping i flera år. I höstas tog de sig upp.
Nicklasson, med förnamnet Andreas, har tidigare spelat i Elfsborg.
Green Machine heter lagets supporterklack.
Stadsparksvallen – där spelar Jönköpings Södra.

Säg mig – spelade inte Leeds på Stadsparksvallen för något år sedan?
Ökande publiksnitt kommer Jönköping bidra med.
De har väldigt många ö i namnet.
Riktigt så bra som många tror går det inte för smålänningarna i år.
Antligen slut på bokstäverna! Jaha, var det ett A…

Kommentar: Fjärde sista laget ut i rankingen är nykomlingen Jönköpings Södra. Jönköping tog i höstas steget upp i superettan via kvalseger mot Bunkeflo. Och det var på tiden, tycker säkerligen Jönköpingsborna. Jönköping har varit nära superettan i flera år, men det var alltså först i höstas som laget lyckades ta steget.

En riktigt känd tränare har Södra i Olle Nordin. Just det, det är den Olle Nordin som ledde Sveriges landslag i Italien-VM 1990. På ett mycket taktfullt sätt åkte Sverige ur turneringen i gruppspelet - 1-2, 1-2, 1-2.

Väldigt många tror att Jönköping är den starkaste nykomlingen, men jag är inte lika säker. Jag har inga direkta belägg för mina tankar – det är bara tankar jag har. Hasan Cetinkaya och Patrik Elmander är rutinerade nyförvärv, men det känns i alla fall som om den förstnämnda har nått sitt bäst före-datum för väldigt längesedan.

Jag sticker ut hakan nu – Jönköpings Södra trillar ur superettan!