fredag, april 07, 2006

På biblioteket

Den trevlige gubben i informationsdisken på biblioteket till mig när jag bokade upp mig på en läsapparat för de kommande dagarna:

- Oj, oj, oj! Håller du på med en forskning?

Jag minns inte exakt vad jag svarade, men jag började i alla fall mitt genmäle med ordet "ja". Jag forskar egentligen inte, men jag ville verka superakademisk och svarade på ett jakande sätt. Han blev intresserad och frågade ut mig om min "forskning". Jag blev glad och förklarade min enkla forskning.

För er som inte vet vad en läsapparat är kan jag säga att en läsapparat ser ut som en föråldrad dataskärm. På den föråldrade dataskärmen kan man läsa föråldrade tidningar, hitta föråldrade släktingar och helt allmänt komma fram till föråldrade slutsatser och resultat.

Jag sitter och läser föråldrade tidningar. Runt mig finns det fler läsapparater där det sitter en del föråldrade människor med sin forskning. När jag i eftermiddags tog en paus och gick runt i biblioteket såg jag en fem år gammal artikel som satt upptejpad. Artikeln handlade om släktforskning och på bilden intill texten såg jag en gubbe.

Dra på trissor! Samma gubbe sitter snett över mig och släktforskar - fortfarande! Jag blev intresserad av artikeln och läste att gubben på bilden, som benämndes som "veteran", hade kommit ner på 1500-talet med sin släktforskning. Om han hade kommit ner på 1500-talet för fem år sedan när artikeln skrevs, hur långt tillbaka har han nu kommit? Jag funderade på att fråga honom, men jag vågade inte.

Alla som sitter vid läsapparaterna är väldigt gamla. De ser gamla ut i alla fall. Någon av dem nådde säkert pensionärsåldern innan högertrafikomläggningen. Och sen sitter lilla jag där med mp3-spelaren på svaj. Gamlingarna tror säkert att han där med pluppar i öronen har gått fel. Men det har jag inte. Jag är en av er nu, gamlingar! Jag var inte med om högertrafikomläggningen, men jag hoppas att ni accepterar mig ändå.