onsdag, april 12, 2006

Helikoptern

Ich bin müde. Det är hämtat från det tyska språket och betyder "jag är trött". För det är jag. I morse var jag uppe kopiöst tidigt för att tvätta, diska, städa, damma, jobba, lyssna, äta, jonglera, kalasa och alla andra verb i det svenska språket.

Apropå tyska: i dag nåddes jag av beskedet att en av mina gamla tysklärare har lämnat jordelivet. Jag såg det i Helikoptern (som jag ska förklara lite närmare en smula senare). Naturligtvis ett tråkigt besked. Extra tråkigt eftersom jag, till skillnad från många av mina klasskamrater, gillade tyskläraren vi hade i sjuan och åttan. Många störde sig på att han var gammal, hörde dåligt och hade dåligt minne, men jag gillade honom.

Ett ögonblick man kommer ihåg är när han frågade sig själv var han hade lagt sina glasögon. Det visade sig då att han hade "fällt upp" glasögonen och således hade dem på huvudet. Ett annat minnesvärt ögonblick är även när han förlade sin väska. Vid detta tillfälle visade det sig att väskan stod på skåpen utanför klassrummet. Han hade alltså ställt väskan på skåpen, låst upp dörren, gått in och glömt väskan på skåpen. Eller de tusentals gånger han glömde bort att lektionen var 60 minuter lång och släppte oss efter 40 minuter. Det är minnen, det.

Helikoptern var det. När jag någon gång lyssnade på någon benämnde denne någon Nya Kristinehamns-Posten på det viset - Helikoptern. Detta eftersom den har fyra blad. Stor humor, tycker jag. Jag läser Helikoptern av två skäl:

1. För att läsa sportdelen. Jag läser de flesta sportartiklarna eftersom jag finner det roande och intressant.
2. För att se om jag känner igen något namn eller ansikte. Förutom sportsidorna går "läsandet" ganska snabbt. Jag tittar på rubrikerna, ögnar snabbt igenom texten för att se om jag känner igen någon för att sedan titta på en eventuell bild med tillhörande bildtext. Jag tittar även på födda, döda, gifta, förlovade, förgiftade, förlorade, föråldrade, förminskade - allt för att se om jag känner igen något namn. Också en sysselsättning.

Avslutningsvis: Dagens klant är Portsmouths Lomana Lua Lua som i kvällens Premier League-match mot Arsenal bad om att få bli utbytt efter sitt kvitteringsmål. Varför? Han skadade sig när han utförde sin målgest bestående av en massa volter och andra omöjliga moves. Lyckat värre.