onsdag, april 12, 2006

Superettan 2006: 1. Assyriska Föreningen

Namnkunniga nyförvärv: Patrick Amoah (Djurgården) och Göran Marklund (AIK).
Namnkunniga förluster: Stefan Batan (Djurgården), Kabba Samura (OFI Kreta) och Hasan Cetinkaya (Jönköpings Södra).
Ses på Stora Valla: 23 september 16.00.

Allsvenskan blir det 2007 om nyförvärven levererar.
Stefan Batan var en allroundspelare som kommer saknas i Södertäljelaget.
Södertälje Fotbollsarena heter Assyriskas nya arena.
Yrket som fotbollsmålvakt måste Erland Hellström sköta om det ska bli allsvenskan
Riktas uppmärksamheten mot de låga publiksiffrorna eller mot spelet?
Inte bra att Kabba Samura försvann till Grekland.
Ska Göran "Gurkan" Marklund göra målen för Assyriska?
Kommer utländska tv-bolag vara lika intresserade av hemmamatcherna i år?
Altmeister Zoran Manovic styr och ställer i backlinjen även i år.

Kommentar: Klar! Men först ska jag redogöra för varför jag sätter Assyriska som etta. Under den årliga upptaktsträffen, som gick av stapeln i måndags, fick alla superettatränare avlägga ett tips – vilket lag som vinner superettan. Två procent av tränarna trodde på Assyriska. Det var till och med fler tränare som trodde på Brommapojkarna än Assyriska.

Men jag håller med de två (supersmarta) procenten – Assyriska kommer vinna. Naturligtvis under förutsättning att de många nyförvärven – som faktiskt håller bra klass! – integreras på ett bra sätt av nye tränaren Zvezdan Milosevic (testa att uttala namnet med Zoran Lukic-accent – skitcoolt) samt att de såklart måste leverera en smula.

Med en ny arena – Södertälje fotbollscenter – och en hel drös intressanta spelare (till exempel Erland Hellström, Göran Marklund, Patrick Amoah, Mahmod Hejazi och Ibrahim Atiku) tror jag att Södertälje återigen får ett allsvenskt lag 2007. Lät allt det här övertygande? Assyriska kan vinna – men de kan lika gärna sluta femma, sexa.

Nu är jag klar! Det har varit en tuff tid, både för er läsare och för mig som skribent. Jag är nu ganska trött på namnkunniga nyförvärv, kommentarer och tips. Därför kan jag inte lova att jag återkommer med en liknande nedräkning nästa år. Vissa jublar, vissa gråter – jag pustar bara ut!

(Och nej, jag satt inte i en timme innan publicering och skrev ihop allt om varje lag.
"Bokstavsmeningarna" och allt namnkunnigt folk som har kommit och gått plitade jag ner för en dryg månad sedan. Kommentarerna skrev jag direkt innan publicering. Så att du vet om du själv vill göra en nedräkning av något slag.)