måndag, april 17, 2006

"Nils Horner, Bangkok"

Jag tänkte faktiskt på fullaste allvar ägna ett helt inlägg åt att recensera och analysera säsongsinledningen av Fotbollskväll - men så blir det inte. Detta eftersom jag inte såg så mycket av programmet. Hör och häpna: I stället fastnade jag framför en film - Mission Impossible.

Fast jag såg lite av Fotbollskväll. Jag såg en intervju med Tysklandsproffset Fredrik Stenman, spelandes för Bayer Leverkusen. Som vanligt var det något annat än själva intervjun som fick mitt största intresse. Det var - reportern! Jag hörde direkt att det inte var någon av SVT:s vanliga fotbollsreportrar som träffade Fredrik Stenman. Det var ju Bengt Norborg!

99 procent av de som läser det här vet inte vem Bengt Norborg är. Jag trodde att Bengt Norborg fortfarande var SVT:s utrikeskorrespondent i Mellanöstern, men nu verkar Lars Adaktusson (som säkerligen flera känner till) ha tagit den platsen.

Har Bengt Norborg börjat på sportredaktionen? Eller är han SVT:s Tysklandskorrespondent? Svaret på den senare frågan kan mycket väl vara ja eftersom han även verkar ha hängt i München och intervjuat Paraguays storstjärna Roque Santa Cruz.

Nu när jag är inne på utrikeskorrepondenter måste jag berätta om mitt stora intresse för just utrikeskorrespondenter. Speciellt de som är utsända av Sveriges Radio, men tv-korrespondenter intresserar mig också. Sveriges Radios utrikeskorrespondenter är dock mina favoriter. Detta eftersom de avslutar alla sina rapporter med sitt namn plus var de befinner sig när de rapporterar. Jag funderar faktiskt på att börja samla på det - namn plus rapportort. Här följer några jag kommer på på rak arm:

<> ...Vladislav Savic, Belgrad.
<> ...Kjell Albin Abrahamson, Warszawa.
<> ...Nils Horner, Bangkok.
<> ...Christer Fridén, Jerusalem.
<> ...Anders Ask, New York.
<> ...Cecilia Uddén, Washington.

Ja, det finns många som ni ser. Ännu fler kan man stöta på om man lyssnar på nyheterna på radio. En veteran i sammanhanget är Staffan Heimerson, men jag utelämnade honom eftersom han flyger och far så himla mycket. Svårt att placera honom i en specifik stad.

Så! Då har jag redogjort för min kärlek till utrikeskorrespondenter. Alla är nöjda och glada.