torsdag, maj 11, 2006

Bussproblematik

För någon månad sedan köpte jag ett periodkort för stadsbussarna här i Karlstad. Detta innebar inte att jag köpte ett helt nytt kort, utan det innebar att mitt redan befintliga kort uppgraderades. Det uppgraderades såtillvida att jag kunde åka hur mycket buss jag ville under två veckor. Eftersom man fick uppgradera kortet billigare om man var 24 år eller yngre sa jag att jag var ungdom, något som stämmer helt.

Efter den tvåveckorsperioden uppgraderade jag mitt kort återigen. Och sen en gång till. För några veckor sedan sinade mina bussturer betänkligt, och jag räknade ut att jag inte skulle tjäna på att uppgradera mitt kort till ett periodkort. Således började jag åka på värdekortstaxa, 15,30 kronor per resa. Verkligheten blev en annan.

Mina bussturer kostade bara nio kronor. Det gör de nu också. Senast i dag drogs bara nio kronor från mitt kort när jag stoppade in kortet i maskinen. Nio kronor är skolungdomstaxa (upp till 18 år). I dag uppgraderade jag mitt kort med 100 kronor och chauffören frågade om jag var ungdom (alltså: 19-24 år). Jag svarade naturligtvis ja.

Det känns skönt att åka buss relativt billigt och tjäna in 6,30 kronor på varje resa jag gör. Jag har dock under tiden jag har åkt för nio kronor funderat på om chauffören kan se att jag åker på skolungdomstaxa i stället för vanlig taxa (som är samma för vuxen och ungdom (19-24 år)). När jag åker buss nerifrån stan upp till universitetet är det inga problem eftersom jag ofta tar samma buss som skolungdomar. Om chauffören kan se vilken taxa mitt kort är kopplad till tror denne att jag är skolungdom. Det är hemresan från universitetet som är spännande.

Antalet skolungdomar som åker buss från universitetet är väl i stort sett lika med noll. Därför har jag varit rädd att chauffören ska kalla på mig när jag har satt in mitt kort i den där maskinen. Det jag dock inte har vetat är om chauffören kan se vilken taxa jag åker på med mitt kort. Men nu vet jag!

Passande nog är en av mina kurskamrater busschaufför och han hade naturligtvis stenkoll på läget.

<> Åker jag på rätt taxa?
- Nej, men det visste jag redan.
<> Kan chauffören se vilken taxa jag åker på när jag stoppar in mitt kort i maskinen?
- Ja.
<> När jag åker från universitetet, riskerar jag att chauffören ropar åt mig och ber mig komma tillbaka och kontrollerar min ålder?
- Ja, men det är, enligt min kurskamrat, inte särskilt troligt att chauffören gör det. Verkar te sig högst osannolikt, faktiskt. Det verkar som om chaufförerna lägger över kontrollansvaret på busskontrollanterna (som jag aldrig har sett skymten av).

Nu har jag förklarat vartåt det pekar, lutar, blåser. Jag kommer alltså med största sannolikhet inte bli "upptäckt". Upptäckt och upptäckt, förresten... Jag har egentligen inte gjort något fel. Jag har aldrig sagt till någon busschaufför att jag är skolungdom; däremot har jag sagt att jag är ungdom, vilket enligt Karlstadsbuss innebär att jag är mellan 19 och 24 år. Någonstans har det tryckts på fel knapp, och tack vare det feltrycket tjänar jag 6,30 kronor på varje bussresa.