söndag, maj 21, 2006

Balunser

Jag lät lite väl dramatisk i mitt förra inlägg, tycker jag. Jag kan meddela att jag nu är tillbaka i Karlstad efter trippen söderut, lite norrut och tillbaka hit. Och nej, jag drog inte till något solparadis och brände mig sönder och samman.

Nej, i stället åkte jag tillsammans med mina föräldrar till Falkenberg, sommarstaden i Halland. För någon vårstad är det inte, inte denna helg i alla fall. Vädret var ännu sämre i Falkenberg än det var i Karlstad under veckan. Som tur var var det inte solen vi åkte dit för. Jag skrev i mitt förra inlägg att det talades om någon slags baluns. Och baluns blev det. Min farbror nådde i går sin halva livslängd och bjöd in till baluns (grymt ord).

Balunsen anordnades med en liten tysk touch, och jag försökte stundtals damma av min skoltyska. Det gick inte så bra. Jag märkte att dammråttorna fortfarande har meine Deutsche Sprache i ett järngrepp.

God hotellfrukost intogs i morse. Jag tror det var två år sedan jag sist bodde på hotell - i Berlin - och ironiskt nog var det då min skoltyska var någorlunda dammfri och stod på sin topp. Med de uteblivna hotellnätterna rasar alltså tyskan samman.

I dag på eftermiddagen var det dags för ny baluns. Inte en baluns i dess riktiga bemärkelse, men för mig som Degerforsnörd var det en baluns på hög nivå. Vi tog oss till Göteborg för, som jag skrev i mitt senaste inlägg, gräsplättstittande. Gräsplätten gick även under namnet Torpavallen, en fotbollsplan intryckt mellan en Preem-mack och E20. Qviding FIF bjöd in till match mot mitt kära Degerfors, och det kändes fruktansvärt kul att vara på plats. Arenan höll verkligen ingen bra klass, men betydligt sämre arenor besöktes under DIF:s division 2-tid.

Planen var dock riktigt bedrövlig med åtskilliga höjdskillnader och andra guppigheter. DIF bemästrade planen bäst och vann en rätt dålig match med 2-1. Som vanligt ger jag blanka f-ordet i att det var en dålig match och gläds i stället åt de tre poängen och Mendes otroliga mål.

Nl Nl Nl + Nl Nl - Daniel Mendes avslutning fram till 2-0 var ett riktigt "dyngskott" från högerkanten som till och med hade fått Zlatan Ibrahimovic att applådera. Årets mål är redan utsett! Insatsen belönas naturligtvis med två extra Nl.
Nl Nl - "Måsen". Kung helt enkelt. Kom in efter halvtidsvilan och dominerade. Kung.
Nl - Det förmodade regnet halkar in här eftersom det höll sig borta under hela matchen.