onsdag, maj 24, 2006

CSN på charmoffensiv

Centrala Studiestödsnämnden - även kallat CSN - är den myndighet som administrerar studiestöd och studielån i Sverige. Vad jag förstår uppfattar många CSN som ett stort bestialiskt odjur som inte kan sköta sitt jobb. Jag har dock inga dåliga erfarenheter av CSN.

Alldeles nyligen fick jag ett brev från CSN. Allt var väl som vanligt med det vita kuvertet - men jag såg något! Längst ner på kuvertet stod det "Det enklaste brev du någonsin har fått av oss.". Är det inte så att de på CSN försöker driva lite med sig själva när de skriver så på kuvertet? De vet säkerligen med sig att flera har stora problem med CSN, men nu vill de visa att de kan vara enkla att göra med.

Jag blev ganska besviken när jag öppnade brevet. Det var inte så enkelt som jag trodde. Knappa in e-legitimation dit, logga in på Mina sidor hit och fylla i någon blankett dit igen. För mig verkade det allt annat än lätt. Jag är dock supermegaoteknisk, och förmodligen var det så att CSN inte tänkte på mig när de pyntade alla kuvert med "Det enklaste brev du någonsin har fått av oss.". Jag skrattade dock lite när jag såg det.

Det måste vara så att de driver med sig själva! Om de inte gör det är det ändå en lyckad "kupp" av CSN.