fredag, maj 11, 2007

Förlorare och vinnare

1-2, 0-1, 1-1, 0-1 och 1-2 - där har vi Degerfors IF:s högst icke-smickrande matchrad i årets superetta. 1-2 hemma mot Åtvidaberg i kväll (torsdag, alltså), och det var just "Åtvid" som lämnade över jumboplatsen till DIF i och med trepoängaren på Stora Valla.

Har egentligen inte så mycket att säga om förlusten. Den var verkligen odiskutabel, trots att ÅFF spelade med tio spelare i mer än en halvlek sedan Per Karlsson gjort en Olof Mellberg och tagit bollen med handen.

DIF-tränaren Mark Selmer talade i matchprogrammet om att det är målskyttet som måste bli bättre. Helt rätt tänkt, Mark - men för att målskyttet ska fungera måste det först och främst skakas fram målchanser. Hasse Backe brukar i TV4:s fotbollssändningar tala om "hundraprocentiga målchanser". DIF:s målchanser av hundraprocentig art var mot Åtvidaberg verkligen lätträknade. Åtvidaberg hade desto fler och borde ha satt några bollar till. I stället blev det i mina ögon onödigt jämnt på slutet med en DIF-reducering och en liten jakt på ett kvitteringsmål.

Jag vill inte ta ordet kris i min mun efter fem matcher, men om det fortsätter på det här viset tar laget inte många poäng - så är det bara. Snart måste faktiskt poängen börja trilla in. Annars så... ja, den tanken vill jag inte skriva, än mindre tänka.

Efter debaclet på Stora Valla snabbt som tusan hem för att kolla in semifinalen i Eurovision Song Contest. Om jag säger att Östeuropa dominerade semin tar jag inte i det minsta. Mitt tips var som vanligt helt åt Hälsingland. Hur jag än vänder och vrider på det får jag bara tre rätt - Vitryssland, Serbien och Moldavien. Väldigt mycket dynga gick vidare, och det tycker jag öppnar för The Ark och Sverige.

Det känns lite som Sverige mot Östeuropa på lördag. Finns förvisso en del starka kort som inte är från Europas östra delar, men jag vill gärna bortse från dem. Så därför: Sverige vinner på lördag. Huruvida man ska ta mitt tips på allvar kan diskuteras tämligen flitigt med tanke på att jag har stått för en del tvivelaktiga tippningar (Assyriska...), men The Ark och plats nummer 1 känns just nu som den rätta kombinationen.