tisdag, maj 08, 2007

Borde vi ha fattat det?

Våra ekonomiföreläsningar börjar kvart över åtta och slutar klockan elva. Redan vid den första föreläsningen vi hade med vår lärare - ungefär för en månad sedan - kom frågan upp om vi i stället kunde börja halv nio och således sluta kvart över elva. Allt rann av någon anledning ut i sanden, och under fem veckors tid har vi nu börjat kvart över åtta och slutat klockan elva.

Förra veckan hade vi tenta. Tentans sista fråga löd enligt följande:

Antag en situation där studenterna skulle vilja förskjuta schemat med en kvart (från 8.15-11 till 8.30-11.15) och att läraren också skulle se detta som en förbättring.

Frågan bestod sedan av två delfrågor som utifrån antagandet skulle besvaras, men sådant ekonomiskt nonsens ska jag inte tråka ut er med. Jag svarade på frågorna enligt bästa förmåga och tänkte att det var precis den förändringen vi önskade. När jag hade lämnat in tentan och gått hem tänkte jag inte mer på det.

I går måndag fortsatte vi med ekonomin. Som vanligt var jag på plats strax före kvart över åtta. Klockan blev kvart över, den blev tjugo över - men vår föreläsare syntes inte till. Han som alltid brukade komma prick kvart över! Till slut kom vår kurssekreterare och släppte in oss i salen. Klockan slog halv nio - och då uppenbarade sig vår lärare.

Han frågade om vi önskade börja halv nio i stället för kvart över. Vi svarade unisont ja. Under rasten var naturligtvis den stora snackisen vår lärares kylighet. Att ställa just den frågan och sedan dyka upp halv nio vid nästa föreläsning. Frågan jag ställer mig: Borde vi ha fattat det?