onsdag, maj 02, 2007

Den skumma kön

Strax efter nio på morgonen cyklade jag längs Drottninggatan här i Karlstad. Jag såg knappt en människa, men när de uppenbarade sig gjorde de det med besked.

När jag nådde Systembolaget noterade jag flocken. Kön utanför entrén ringlade sig riktigt lång, och jag trodde att de väntade på att klockan skulle slå nio och springa in på Systembolaget. Men klockan var ju över nio! Skumt, tänkte jag.

Jag uträttade mitt ärende (hemlighetsfull jag är som inte säger vad jag gjorde ute klockan nio på morgonen) och cyklade tillbaka. Jag saktade in i höjd med Systembolaget - och visst, kön var intakt. Jag noterade flera personer som satt och köade i otroligt fula solstolar med bäst före-datumet 25 maj 1978. Jag försökte cykla lite närmare kön utan att tilldra mig för mycket uppmärksamhet.

10.00. Det var vad det stod på öppettiderskylten. Systembolaget öppnade 10.00 i dag. Varför var kön så lång några minuter efter nio? Varför satt folk och väntade i solstolar? Jag har ingen aning.

Jag är inte ute och cyklar på Drottninggatan vid nio-tiden så väldans ofta, men någon gång får jag ge mig ut igen för att se om den långa kön utanför Systembolaget är ett återkommande fenomen.