tisdag, april 03, 2007

Superettan 2007: 7. Jönköpings Södra IF

Kontakten med mina inre jag är upprättad. Vad säger de om Jönköpings Södra IF?

Gunnar Rydholm säger: Att bensinen tar slut någon gång under den sista branta kilometern på väg till Stadsparksvallen i Jönköping får bara inte hända. Att rulla bilen den sista biten kommer nämligen inte på tal. 24,3 mils bortkastad åkning.

Andreas Andersson säger: J-Södras satsning fortsätter. Johan Karlefjärd (Örgryte), Christer Persson (Pors Grenland) och Tomas Backman (Djurgården) har alla meriter från allsvenskan. Försvinner gör Hasan Cetinkaya (Trelleborg) som testar på allsvenskan igen.

Mark Selmer säger: Erik Skördåker är en dominant i mittförsvaret som jag inte vill gå upp i duell med. Patrik Elmander sänkte DIF på Stadsparksvallen i höstas.

Ulf Ottosson säger: 16 mål förra säsongen. Gör Patrik Elmander ännu fler i år?

Börje Ågren säger: Synd att Fredrik Korutschka och Hasan Cetinkaya har lämnat klubben. Hur målvakts-Ivos efternamn Vazgec uttalas har jag bara mina aningar om. Vad tror du?


Nickes lilla säger: Jönköpings Södra blev jag förra säsongen inte riktigt klok på. Ena stunden ett lag för toppen – andra stunden på väg ur eliten. Med bara fem omgångar kvar var Olle Nordins gäng på kvalplats och nere i en avgrundsdjup svacka med noll poäng och 1-14 i målskillnad på tre matcher. Då trodde jag att jag visste vartåt det barkade för J-Södras del – men de lyfte lagom till serieavslutningen. Lyftet bestod bland annat av hemmasegern på Stadsparksvallen mot Degerfors i omgång 27. Inte någon av de roligare DIF-matcher jag har bevittnat…

I år förväntar jag mig ett mer stabilt Jönköpings Södra. Inga 1-14-i-målskillnad-på-tre matcher-svackor (tänka sig att de förlorade med 0-7 mot Landskrona – hemma!) eller något överdrivet jojoåkande i tabellen. Lite jojoåkande har det redan varit i Jönköping sett till träningsmatchandet. 3-2-seger mot Trelleborg och 3-0 mot Åtvidaberg kan Södra skrämmas med, men sannerligen inte med förlust och oavgjort mot grannrivalen Husqvarna respektive Norrby.

Tack vare fina nyförvärv ser Södra en aning starkare ut i år, och det tror jag kommer resultera i en högst respektabel tabellplacering när serien summeras den 27 oktober. Allsvenskan får dock vänta på sig. I mitten – där hittar vi Jönköpings Södra.