torsdag, mars 29, 2007

Superettan 2007: 8. Örgryte IS

Kontakten med mina inre jag är upprättad. Vad säger de om Örgryte IS?

Gunnar Rydholm säger: När jag skriver detta hamnar jag på brottningssektionens sida när jag surfar in på ois.se. Fotbollen känns visst inte så het inom Örgryte IS. Att de efter rivningen av Gamla Ullevi väljer att spela på lilla Valhalla IP med plats för 3500 personer skvallrar om att 2007 känns som ett litet mellanår. Förresten, det är 26,4 mil till nämnda knattearena.

Andreas Andersson säger: Här blir det total fokus på vilka som har lämnat Örgryte. På grund av utrymmesskäl tar jag bara med de etablerade namnen: Ailton Almeida (FC Köpenhamn), Ola Toivonen (Malmö FF), Johan Anegrund (slutar), Valter Tomaz Jr (Molde), Anders Prytz (Fredrikstad) och Tuomas Uusimäki (GAK Graz). Puh! Nyförvärv? Nja, jag tycker vi går vidare till nästa punkt.

Mark Selmer säger: Veteranerna Dick Last och Magnus Källander lär hålla i minst ett år till. Eller rättare sagt: De måste hålla ett år till! Jukka Sauso tycker jag ofta är bra. Boyd Mwila känns lite mer ojämn, men visst ska han kunna hålla ett och annat superettaförsvar i arbete.

Ulf Ottosson säger: Jag ser bara en målskytt av hyfsad rang – Boyd Mwila.

Börje Ågren säger: Alexandros Pappas är ett namn som öppnar för ordvitsar av "Varför får inte jag..."-typen, men det får tas någon annan gång. Hur många gånger under säsongen får finländaren Henri Scheweleff sitt namn korrekt uttalat?


Nickes lilla säger: Hela förra allsvenska säsongen gick jag runt och väntade. När kommer Örgryte igång? Säsongsinledningen med färgstarke Zoran Lukic vid rodret var minst sagt genomusel: tre poäng på nio matcher lyckades ÖIS bara skrapa ihop innan ledningen i mitten av maj fick nog och plockade bort Lukic. Men inte heller under Sören Börjessons ledning lyckades Örgryte lyfta. Söndagen den 5 november, efter 2-3 borta mot Kalmar FF i allsvenskans 26:e omgång, fick jag svaret på frågan jag ställde mig själv under hela säsongen: ÖIS kom aldrig igång. Aldrig, aldrig, aldrig.

Spelarflykt modell större drabbade ÖIS efter den, enligt mig, överraskande degraderingen. Titta bara ovan vad Andreas Andersson inom mig säger! De spelare som ska ersätta Ola Toivonen, Ailton och grabbarna, då? Nja. Om jag säger att de inte riktigt kommer upp i varken Olas eller Ailtons kaliber är jag väldigt snäll.

Örgryte känns som ett lag i spillror. Laget som bara för ett år sedan ståtade med ett komplett allsvenskt lag – som i praktiken inte var komplett – får nu börja om i superettan. Janne Carlsson, ny tränare i klubben, får sopa ihop de skärvor som finns kvar, klippa och klistra, fixa och dona och försöka ställa ett slagkraftigt lag på benen. Det lockar att se Örgryte som årets Assyriska som åker fritt fall genom elitdivisionerna, men riktigt så illa ska det inte behöva gå för ÖIS del. Hur som helst får Göteborgslaget bekänna färg på studs i superettan. Omgång 1, torsdagen den 19 april klockan 19.00 på Valhalla IP: Örgryte IS-Degerfors IF.