fredag, mars 23, 2007

Superettan 2007: 5. Ljungskile SK

Kontakten med mina inre jag är upprättad. Vad säger de om Ljungskile SK?

Gunnar Rydholm säger: Spelade allsvenskt för exakt tio år sedan, och precis som DIF trillade de ur det året. Från och med förra säsongen heter arenan H.A. Bygg Arena i stället för småcharmiga Skarsjövallen. Hur man hittar till Ljungskile vet jag inte riktigt – det enda jag vet är att jag måste köra 20,1 mil.

Andreas Andersson säger: En pålitlig målskytt i Mathias Gravem (GAIS) har hämtats in samtidigt som förra säsongens succélån Martin Smedberg-Dalence nu ägs av Ljungskile i stället för som förra året av IFK Göteborg. Inga större spelarförluster finns att rapportera om. Målvaktslånet Rickard Johansson, som förra säsongen spenderade en tid i DIF, är tillbaka i Örgryte.

Mark Selmer säger: Det är de offensiva krafterna som syns i Ljungskile. Jörgen Wålemark är i mångt och mycket Ljungskile SK, men allt behöver inte kretsa kring den målfarlige anfallaren. Det finns ju två andra: Mathias Gravem och Martin Smedberg-Dalence. Målvakten Nicklas Svensson ska också nämnas.

Ulf Ottosson säger: För de som gillar LSK spelar det nog ingen roll vem ur ovan nämnda trio Wålemark, Gravem eller Smedberg-Dalence som gör flest mål, men jag ska hur som helst våga mig på en gissning. Det får bli Martin Smedberg-Dalence.

Börje Ågren säger: Martin Smedberg har blivit Martin Smedberg-Dalence. Fräsig namnpåfyllnad. Annars gillar vi smeknamnet på Cedomir Zarkovic – "Gedda".


Nickes lilla säger: Ljungskile SK anno 2007 känns ungefär som 2006 års upplaga – men lite bättre. Ljungskile har fått behålla alla viktiga spelare samtidigt som det har pumpats in nytt blod, bland annat i form av måltjuven Mathias Gravem. Efter sitt rigorösa misslyckande i GIF Sundsvall kom David Wilson i höstas tillbaka till Bohuslän och tog över Lars-Olof Mattssons tränarplats. Om jag inte kommer ihåg helt fel var det vid Wilsons övertagande ingen akut fara för den fortsatta superettaexistensen, men naturligtvis ville LSK-ledningen ha tillbaka tränaren som tog laget till superettan. Dessutom gick det under sensommaren en smula knackigt för laget. Mattsson fick gå, Wilson tog över – och Ljungskile avslutade serien bra.

Man ska inte låta sig luras av Ljungskiles fina resultat i träningsmatcherna. Segersiffror som 4-0 och 5-0 är förvisso alltid bra, men ha i åtanke att de nämnda storsegrarna kom mot Skärhamn respektive FC Trollhättan, båda division 1-lag. Faktum är att alla träningsvinster har kommit mot division 1-lag. Ljungskile verkar vinna sig i form inför seriepremiären mot Sirius.

Jag nämnde inledningsvis att jag upplever Ljungskile som lite bättre i år än förra året. Förra året slutade de sexa. 2007 blir de femma. Lite bättre, som sagt.