torsdag, mars 15, 2007

"Chip chip!"?

Ramlade för några minuter sedan in på svenska Wikipedias sida om hälsningar. Fråga mig inte hur det gick till - jag bara kom dit. Hur som helst artade det sig på vis att jag upplevde läsningen om olika hälsningar som uppiggande och väldans rolig. Wikipedia ger nämligen förslag på tjugo hälsningar som faller in under "informellt språkbruk eller slang".

Hejsan!
Tjena!
Tjenare!
Tjenamors!
Hejsvejs!
Tja!
Tjabba!
Tjenixen!
Tjingeling
Halloj!
Läget?
Wzup?
Mors!
Morsning!
Morrn!
Morsning korsning!
Tjo!
Chip chip!
Tjoflöjt!
Hallo!


Efter att ha läst de tjugo hälsningsorden tänkte jag: "Vilka använder jag?" En snabb genomgång säger att jag regelbundet använder elva av de tjugo. Jag tycker att elva av tjugo låter som tämligen många. Dock kan man fundera över vad jag menar med att använda en hälsning regelbundet. För jag säger inte "Tjenixen!" varje dag. Inte ens varje vecka. Kanske någon gång i kvartalet. Knappt. Men: Jag säger det! Ibland. Lite lagom regelbundet sådär.

Men "Chip chip!"? Vilken människa säger så? Hajk-Bengt Alsterlind kan mycket väl säga "Tjipp!" - men "Chip chip!"? Nää!