söndag, februari 25, 2007

Litet i-landsproblem

Jag har gått in i en liten HippHipp!-feberperiod. Jag kom nyligen över säsong 1 och 2 av den storslagna humorserien, och nu går det inte överdrivet många dagar mellan varje avsnitt jag ser. Egentligen vill jag kolla på alla avsnitt i ett sträck, men megaluxuös tv-konfekt som HippHipp! ska man inta i mindre portioner. Inte för mycket Morgan Pålsson åt gången!

Förutom den excellente Morgan Pålsson finns det ett inslag i serien som kallas för "Dagens i-landsproblem" (parentes: om Borgholms-, Mörbylångabor och resterande ölänningar inte känner sig bekväma med den benämningen kanske de kan kalla det för "Dagens Ölandsproblem"?). Ett i-landsproblem enligt HippHipp!-gänget är till exempel att man äger för många fjärrkontroller - vilket medför att man inte hittar rätt fjärrkontroll till rätt apparat - eller att man inte slänger fickan som varje After Eight-bit ligger i. Det sistnämnda medför det enormt jobbiga att man inte är säker på om det finns en After Eight-bit i varje ficka man plockar upp ur asken.

I dag när jag var ute på sightseeing i ett snöigt Karlstad kom jag att tänka på ett litet i-landsproblem. Utan att göra extra reklam för någon mataffärskedja kan jag säga att jag har en nätt liten promenad på en och en halv låt på min mp3-spelare - ungefär fem minuters rask promenad - till affären jag handlar mat i. Fem minuter låter inte som en lång tid, men ibland kommer jag på mig själv med att jag tycker det. Det sker titt som tätt, faktiskt.

När jag var ute på dagens promenadsightseeing gick jag förbi en mataffär jag aldrig har varit i. "Tänk att behöva gå så här långt för att gå och handla", tänkte jag när jag såg affären. När jag gick förbi nämnda affär kastade jag ett öga på klockan. Jag hade gått i knappt tio minuter. "En tiominuterspromenad för att gå och handla kan ju inte komma på fråga!" Lite så tänkte jag.

Bara att mäta hur lång tid det tar att gå är det hög i-landsvarning på. Att bli lite småupprörd över att det tar ett tvåsiffrigt antal minuter att gå till en affär är ännu värre. Vilken tur att jag bara har fem minuter till närmaste affär. Eller har jag verkligen det? Jag har en till mataffär som ligger i mitt närområde, och det kan mycket väl vara så att det tar mindre än fem minuter att gå till den. Måste undersökas. Allt om allt på Nickes lilla!