tisdag, februari 13, 2007

Något viktigt

Jag har något viktigt att berätta. Dock är det bara en Nickes lilla-viktighet jag har att berätta om. Den lektionen, om vad som är en vanlig viktighet och vad som är en Nickes lilla-viktighet, kan vi ta omedelbart.

En vanlig viktighet är till exempel att Sverige får en ny regering (något som inträffade i höstas) eller att svartfisket i Östersjön är vida utbrett (något som Dagens Nyheter rapporterar om i dag).

En Nickes lilla-viktighet, däremot, är något helt annat. Det kan till exempel vara att jag ser en tillfällig vägskylt som det står "Scrutineering" på. Just det kan faktiskt ses som en typisk Nickes lilla-viktighet. En annan sådan viktighet kan vara att jag bara hittar fullkornsspaghetti när jag handlar. Jag hoppas att alla nu är med på skillnaden.

Nu är det, som vanligt får man nästan säga, dags för en Nickes lilla-viktighet. Det viktiga består i att jag i dag, under en förhållandevis förfärligt lång tidsrymd, lyckades sitta och läsa - i ett bibliotek. Det är något viktigt att berätta om! Jag brukar i stort sett aldrig sitta totalt allena och hyvla av sidor i ett bibliotek, men i dag - mellan förmiddagens lektion och seneftermiddagens seminarium - satte jag mig och läste lite på vinst och förlust. Det blev vinst, för de som undrar.

Tro nu inte att jag satt och läste Nya Wermlands-Tidningens sportdel eller senaste numret av Sportmagasinet, utan det var rejäl kurslitteratur jag brottades med. Det var inte heller så intressant kurslitteratur, och det gör min prestation naturligtvis ännu större.

Ska jag alltså trava iväg till biblioteket när jag vill få något gjort? Nja. Det lockar inte, om jag säger så. Jag kanske ska inreda min lägenhet som ett bibliotek. Det kan vara en variant - som jag naturligtvis förkastar med detsamma! Nu ska vi inte sväva iväg. Plugga i biblioteket ska man göra i måttliga mängder. Årskvoten kan mycket väl redan vara fylld.