onsdag, januari 31, 2007

Total fullkornshype

Nu är måttet rågat. Ska det vara så svårt att kunna köpa ett helt vanligt paket spaghetti? Ja, det verkar så. Jag gick i kväll till min gamla hederliga mataffär för att införskaffa diverse nödvändiga varor - däribland helt vanlig spaghetti.

Jag gick en tur i nämnda affär, kollade in pastaområdet, men kunde inte riktigt finna helt vanlig spaghetti. Jag tänkte inte så mycket på det (jag har ingen akut spaghettibrist, utan tänkte bara att det kunde vara bra att köpa) utan gick vidare. Men sedan tänkte jag till.

Varför såg jag bara fullkornsspaghetti när jag gick förbi pastaområdet? Har de inte vanlig spaghetti?

Jag gick tillbaka till pastaland och synade området lite närmare i sömmarna. Förutom skruvar, gnocchi, fettucine, tagliatelle, fjärilar och andra mer eller mindre kända pastasorter såg jag bara fullkornsspaghetti - inte spaghetti.

Vad är det med denna fullkornshype? Det ska vara fullkorn överallt. Fullkornsspaghetti, fullkornsris... ja, det är väl de enda fullkornsprodukter jag kommer på för tillfället, men det finns bergis fler. Fullkorn, fullkorn, fullkorn - överallt.

Det ska sägas att jag till slut hittade ett vanligt paket Kungsörnen spaghetti, men det tog sin lilla tid.

Till sist ska vi leka en lek: Vem är jag?

Ledtråd 1: Jag spelar fotboll i Italien, mitt förnamn på börjar på Z och jag vill inte spela i landslaget.
Ledtråd 2: Jag är långsint.
Ledtråd 3: Förbaskat långsint.
Ledtråd 4: Förringa inte min långsinthet!
Ledtråd 5: Sa jag att jag är långsint?