fredag, januari 19, 2007

Veckans bussbravader

Tisdag
Kristinehamn-Karlstad
Blir körd av min favoritchaufför. Om det är få som åker med bussen - och det var det i tisdags - brukar han fråga alla resenärer var de ska av. Precis innan jag klev på bussen tog jag därför ur ena hörsnäckan om han skulle få för sig att fråga. Och visst - han frågade! Ett annat av chaufförens kännetecken är att han skiter fullständigt i tidtabellen. Bussen avgick tre minuter för tidigt, han körde aldrig in i Ölme och nådde Väse 17 minuter över tio på kvällen. Alla andra chaufförer skulle här ha väntat i 13 minuter eftersom bussen enligt tidtabellen ska gå från Väse halv elva - men inte min favoritchaufför. Han hade inte en tanke på att stanna. Eftersom han förvissade sig om att ingen av resenärerna (jag och en till) skulle av vid universitetet sparade han också fyra, fem minuter genom att inte köra upp dit. Tack vare allt detta tog bussfärden bara 30 minuter mot sedvanliga 45 minuter.

Onsdag
Karlstad-Kristinehamn
Hamnade bredvid en tidningsläsande man som hade en del ljud för sig. Jag blev faktiskt erbjuden att läsa en av tidningens två delar, men jag avböjde.

Kristinehamn-Karlstad
Han som alltid åker och tankar utan att informera passagerarna körde bussen. Och visst fasen - han åkte och tankade utan att säga något! Första gången jag råkade ut för hans tankande trodde jag att han körde fel, men numera är jag van vid att han svänger in på det sletna industriområdet för att fylla på soppa. Det bästa med honom är att han är en riktig fena på att tanka.

Torsdag
Karlstad-Kristinehamn
Satt långt bak och hamnade bland ett knippe alkoholister. Han jag satt bredvid hade på sig solsystemets största jacka men var lyckligtvis inte så högljudd som de andra gubbarna bakom mig.

Kristinehamn-Karlstad
Han som alltid informerar passagerarna om att han ska åka och tanka körde bussen. När jag klev på bussen och såg att det var just han som körde slog jag vad med mig själv. Det är inte alltid han åker och tankar, men jag tänkte att han säkert skulle göra det nu. Jag fick rätt. Precis innan avfärd lämnade han förarplatsen, ställde sig i mittgången och körde sin gamla hederliga replik:

- Jag ska bara åka och tanka. Så ni inte undrar vart vi tar vägen.

Fredag
I stället för bussåkande stod det i dag kändisspotting på programmet. Det gick rätt bra. Först sprang jag på SVT-profilen Staffan Lindström (tidigare programledare för Landet runt) på Drottninggatan. Sedan, ungefär två minuter senare, stötte jag ihop med Färjestadsbacken Fredrik Olausson inne på Åhléns.