torsdag, januari 25, 2007

Mina nya glasögon

I dag tog jag för första gången på mig mina nya glasögon. Jag tilldelades mina nya glasögon i tisdags, men det var alltså först i dag jag provade dem. De satt sådär, måste jag säga.

Tro nu inte att det är vanliga glasögon jag har skaffat. Jag har sociologiglasögon. De flesta frågar sig nu vad ett par sociologiglasögon är för skumt. Det undrade jag också när jag fick dem. Det var vår nye föreläsare (han ser ut lite som skidskyttetränaren Wolfgang Pichler och kristdemokraternas starke man i Kristinehamn, Roland Leben, och är till sättet lite lik "Kajan" i HippHipp!, mer kan jag inte säga om honom) som gav alla i klassen ett par sociologiglasögon.

- Under den här kursen ska ni ta på er sociologiglasögonen!

Ungefär så sa han i tisdags. Men vad händer när man tar på sig sociologiglasögonen? Jo, man blir en fena på att läsa av det sociala spelet i samhället! Men eftersom jag använde mina sociologiglasögonen för första gången i dag ser jag mig inte som en fena på att kunna läsa av socialt samspel och relationer. Jag har dock övat lite i dag.

Jag tog med mig den häftige Zonta. Vi tog på oss våra osynliga sociologiglasögon och gick till en pizzeria. Utan att pizzabagaren märkte det läste vi av honom genom våra sociologiglasögon när vi beställde. Sedan såg vi på de övriga gästerna genom våra sociologiglasögon - och de anade ingenting! Det kändes väldigt intressant. En hel del spännande iakttagelser gjordes, mer kan jag inte avslöja.

Sedan träffade vi Pichler-Leben-"Kajan"-människan. Han föreläste lite - men sedan tog vi på oss sociologiglasögonen igen! Åhléns förärades med ett besök, men där var det svårare att se det sociala spelet genom sociologiglasögonen. Vi gjorde dock ett tappert försök. Jag närmade mig bland annat en mobilblottare (en person som tycker om att prata högt i mobiltelefonen om sitt liv) - men jag kom för nära. Mobilblottaren upplevde mig som närgången, kände sig obekväm och gick sin väg. Orutinerat! Att läsa av utan att synas är något som måste tränas in.

Sociologiglasögonen är nu avtagna, så alla ni oroliga kan vara lugna. Jag har slutat för dagen.