måndag, februari 05, 2007

Intellektuell dag

Jag går in på Pressbyrån (för övrigt den Pressbyrå där Anna Book uppenbarade sig), letar upp tidningsstället där de lite seriösare tidningarna (läs: inte Aftonbladet eller Expressen) finns. Jag plockar på mig både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter och ställer mig i den eländigt krokiga kön (typiskt svenskt att bli upprörd över en sån sak). Det blir min tur. Jag slänger fram DN och "Svenskan" på disken.

- Ska du inte ha något mer? frågar kvinnan bakom disken.
- Nej, svarar jag.

Hennes fråga var inte rutinmässig, så mycket kan jag säga. Får man numera inte gå över sin intellektuella barriär och köpa både DN och "Svenskan" utan att bli idiotförklarad av en Pressbyråkvinna?

Varför jag köpte Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet kan man nu fråga sig. Ja, varför gjorde jag det? Det var en mycket dum handling. 30 kronor till elände och total misär.

Allt har självklart en förklaring. När tiden är mogen ska jag berätta.