söndag, februari 11, 2007

Jag har sällskap

Ur Så här blir 2007:

"<> Inget svenskt guld i alpina VM i Åre."

En viss Anja Pärson (dock inte Nickes lilla-Anja Pärson) har tre gånger om visat att mitt alpina tips är åt helsike. Jag tar dock alla guldmedaljer - och för all del Patrik Järbyns chockstörtloppsbrons! - och mitt skittips med viss ro. Det finns alltid de som är sämre. Jag tänker på Jonas Karlsson.

Januari 2006. Jonas Karlsson var nyutnämnd krönikör på SVT-sporten och ville få skandal-chock-attack-rubriker. Detta för att hela Sverige skulle veta att det var just han som hade tagit över som krönikör efter Albert Svanberg. Turin-OS närmade sig, och Jonas tyckte att ett litet medaljtips låg rätt i tiden.

Han tyckte att han stack ut ordentligt när han i en krönika - det kan mycket väl ha varit hans allra första krönika - berättade att han trodde på noll och inga guld i Turin. Jag tyckte också att han stack ut ordentligt med sitt tips.

Lina Andersson och Anna Dahlberg, Björn Lind och Thobias Fredriksson, Björn Lind solo, Anja Pärson, curlingtjejerna, Anna Carin Olofsson och till sist Tre Kronor såg till att Karlsson fick lite småfel. Okej att man kan ha fel, men där hade Karlsson verkligen fel.

Om Anja Pärson kniper guld i både slalom och storslalom kan man säga att jag också har fel. Det får inte hända. Jag vill inte bli nämnd i samma andetag som katastrof-Karlsson.