onsdag, februari 07, 2007

Sveriges skidskyttestjärna - ett hudproduktsföretag

Är det bara jag som stör mig på alla som kallar skidskytteesset Anna Carin Olofsson för "ACO"? Okej om landslagsledningen och hennes närmaste säger "ACO", vilket jag hoppas så få som möjligt gör, men när tidningar skriker ut "Nu vann 'ACO' igen!" och tv-kommentarorerna säger "ACO" när de pratar om henne har det gått för långt.

SVT:s kommentatorspar, Christer Ulfbåge och Kalle Grenemark, är ganska så försiktiga "ACO":andet - men visst trampar de snett ibland! Ostbåge och Grenemark kanske vet att ACO inte är ett normalt smeknamn, utan ett företag som gör hudprodukter. Därför säger de bara "Anna Carin" eller "Olofsson" när de talar om henne. Normalt och fint.

Annars gillar jag faktiskt det här med smeknamn inom idrotten. De hör på något sätt till. Titta bara på det här:

<> Känner du till det förra cykelproffset Michael Andersson?
<> Vet du vem STCC-föraren Jan Nilsson är?
<> Isracinglegenden Per-Olof Serenius, då?
<> Bandyprofilen Bengt Ramström?
<> Kanske ishockeyspelaren Anders Carlsson?

Man kanske till slut kommer på vilka de här människorna är, men man måste tänka till en smula innan man hajar vilka de är. Detta beroende på att jag utelämnade deras vida kända smeknamn. Om jag mellan förnamnen och efternamnen slänger in, i tur och ordning, "Roddarn", "Flash", "Posa", "Pinnen" och "Masken" går säkerligen ett gäng ljus upp.

Jan Nilssons "Flash" är helt klart det allra fräckaste av alla smeknamn. Känn på det - "Flash". Jag har för mig att "Flash" bor här i Karlstad - helt klart en person att titta efter när jag är ute på kändisspotting.