torsdag, februari 08, 2007

Rallyfeber med scrutineering

Det var för några dagar sedan jag såg den för första gången. Lugnt och stillsamt forcerade jag Drottninggatan - men efter en stund fångade en minst sagt extraordinär utsmyckning min uppmärksamhet.

Jag såg en rallybil.

Okej, detta kanske inte låter så hejdlöst spännande med tanke på att Svenska rallyt körs i krokarna i helgen. Det intressanta är var rallybilen stod. Den stod faktiskt inne i en klädaffär. Jag avbröt mina raska steg för att stå och beundra kärran. Sedan tittade jag på klädaffärens ingång. Sedan på bilen igen.

Hur fick de in bilen i affären?

Det kanske finns någon annan lömsk och monumentalt stor ingång, men jag tror att det oavsett dörrstorlek är svårt att baxa in en Subaru Impreza (i skala 1:1) i en vanlig klädaffär. Oavsett hur de fick in bilen i affären är det helt klart ett lyckat pr-trick.

En annan sak jag har funderat på under denna rallyvecka är en tillfällig vägskylt jag har sett flertalet gånger. Det står "Scrutineering" på den - varken mer eller mindre. Andra tillfälliga rallyskyltar som "Rally HQ" och "Start/mål" förstår man, men "Scrutineering" låter bara som ett fult supersvengelskt ord.

Nu i kväll har jag kollat upp begreppet scrutineering. Först tänkte jag fråga Citroën-gänget som nu i kväll satt och myste i en hotellobby i sina röda jackor, men min franska är dessvärre en smula ringrostig. Därför valde jag i stället att googla fram det. Och visst - napp direkt!

Scrutineering betyder att man kontrollerar att bilen uppfyller alla regelkrav. Det kan man faktiskt inte tro. Scrutineering låter verkligen inte som det. Rallyvärlden är bra skum.