söndag, mars 18, 2007

Uppsnack!

Mindre än en månad till DIF:s premiärmatch mot Örgryte i superettan. Om alla lag hade varit förberedda hade man snudd på kunnat sparka igång serien under veckan som gått.

Allt gick ju så snabbt nu i veckan: snön försvann, mössan försvann, vinterjackan försvann, minusgraderna försvann, julsångerna försvann, jultomten gick och la sig, gröten tog slut, vinterdäcken spelade ut sin roll, Brovallens och Tingvallas gräsmattor skymtades (de enda fotbollsarenor jag ser regelbundet under vinterhalvåret), fotbollsträningar flyttades till gräsbeprydda planer och jag började fila på min superettaspecial.

Det sista är viktigt - jag började fila på min superettaspecial. När alla de ovan nämnda händelserna infann sig bildades en hel hög panikartade känslor inuti mig. Jag kom i början av veckan på att jag inte har någon koll alls på superettan. Jag kände att skapandet av en superettaspecial lik den förra året kändes som ett alltför högt berg att bestiga. Jag vet inte riktigt hur jag tänker, men i år känns det som om jag siktar ännu högre. Allt är bättre, snyggare, större, mer kopiöst, kolossalt, monumentalt och storslaget.

Men: det räcker med att skrapa lite på ytan för att se att jag bara leker fotbollsexpert. Nyckelspelare i Jönköpings Södra? Ingen aning. Vem som blir skyttekung i Bunkeflo? Kapten Haddock? Alla frågor kommer dock i någon form få sina svar. Jag har nu gått in i den avslutande fasen av mitt arbete med superettaspecialen. Inom några dagar räknar jag med att påbörja nedräkningen.

Ta det lugnt, alla fotbollsälskare - Nickes lilla kommer berätta vilka som ses som Jönköpings Södras nyckelspelare och vem som i år blir Bunkeflos stormålskytt.

Nickes lillas superettaspecial - nu är det nära!