onsdag, mars 21, 2007

Gunnar, "Adde", Selmer, "Otto" och Börje

Tiden är inne. Det är dags. Arbetet för att hålla allt hemligt har varit rigoröst, men nu är det dags att avslöja allt - bit för bit, del för del, lag för lag, placering för placering. Jag ska berätta för er hur superettan 2007 slutar. Som en liten bonus kan jag redan nu avslöja att jag inte tippar Assyriska som slutsegrare.

För att alla - icke fotbollsälskande personer som fotbollsälskande personer - ska kunna njuta fullt ut av min lilla guide kräver det att jag berättar en del om superettaspecialens utformning. Jag har i år valt att fråga mina inre DIF-relaterade jag hur fotbollen kommer spelas i Sveriges näst högsta serie. Men vilka av mina inre DIF-jag har jag frågat? Jo, följande:

Gunnar Rydholm
Blev för någon vecka sedan snudd på rikskändis när han var med i Filip och Fredriks program 100 höjdare. Där briljerade DIF-Gunnar med sina kunskaper om domare och hur långt det är till Enavallen i Enköping och en massa andra arenor i Sverige. Det var nära att jag missade Gunnars tv-framträdande, men tack vare Norskens panik-sms - "Kanal fem nu! Degerfors" - missade jag inte så mycket av inslaget (som för övrigt kan ses här). När jag frågar Gunnar Rydholm inom mig kan jag få svar på lite av varje om den berörda föreningen.

Andreas Andersson
Efter en mycket lyckad säsong i DIF 1995 blev det IFK Göteborg för "Adde". Efter "Blåvitt" väntade klubbarna Milan och Newcastle innan AIK köpte hem Andreas till Sverige. Tack vare Andreas Anderssons 2-1-nick mot Turkiet hösten 2001 blev Sverige klart för VM 2002. Nu är Andreas klubbchef i DIF och har bland annat ansvar för det sportsliga inom föreningen. När jag frågar Andreas Andersson inom mig får jag reda på hur aktiv den berörda föreningen har varit under silly season. Kort sagt: namnkunniga spelare in och namnkunniga spelare ut ur föreningen.

Mark Selmer
Presenterades i höstas som ny tränare i Degerfors efter Tony Gustavsson. Mark Selmer inom mig berättar vilka som är klubbens viktiga spelare och om det eventuellt är någon spelare man speciellt ska hålla koll på.

Ulf Ottosson
"Mål-Otto" kräver ingen doktorsavhandling till presentation. DIF:s främste målgörare genom tiderna med 205 gjorda mål. Ulf Ottosson inom mig berättar vem som blir lagets skyttekung.

Börje Ågren
DIF:s allt-i-allo Börje Ågren gick dessvärre bort förra året, men han kommer aldrig glömmas bort. Jag minns honom bäst som speaker på Stora Valla, och det är i egenskap av det han är med här. Börje Ågren hade inte sällan problem med att uttala vissa namn, och här ska han presentera vilka namn som eventuellt kräver lite övning för att uttalas korrekt. Dunderfräcka namn som kanske inte alls är svåra att uttala kan också dyka upp.

Som vanligt kan man lätt se vilka lag som har presenterats genom att kolla in min hemmagjorda tabell här till höger.

Nu är allt klart - dags att köra igång.