måndag, mars 26, 2007

Dagens (universitets)rätt

Läs först: Dagens (tings)rätt.

Förra veckan: Sveriges modernaste tingsrätt. I dag: trång universitetssal inredd som en rättssal. Förutom inredningen och moderniteten var det mer som skiljde - mycket mer. Visst, förra veckan i tingsrätten var det en gemytlig stämning, men det hände aldrig att alla inblandade - domare, nämndemän, åklagare och alla andra - brast ut i skratt under förhandlingarna. Det hände i dag.

För det blev ju lite tokigt när ett gäng samhällskunskapsstudenter skulle spela upp en rättegång. Rollerna i rättegången lottades ut - och jag fick vara vittne. En 19-årig gymstammis gåendes på anabola steroider försökte jag efter bästa förmåga efterlikna, något som var lättare sagt än gjort.

Eftersom en av de tilltalade enligt instruktionerna var lagkapten i Umeå IK försökte vittnet - alltså jag - och den målsägande lura (?) i rätten att UIK-kaptenen hade sparkat den målsägande i ansiktet - med fotbollsskor. På ett torg. Vid en bankomat. Jo, tjenare.

Umeå IK-kaptenen och hennes kompis frikändes på grund av vittnesuppgifter som var överfulla med tvivel, väldigt knapphändiga och oerhört dåliga. Högst inkompetent domare, säger jag! På något vis tycker jag dock att det är tur att en riktig rättegång inte på något sätt liknar det som i förmiddags utspelade sig i en trång sal på Karlstads universitet.