lördag, augusti 12, 2006

Några klockslag

04.43: Klockan ringer obarmhärtigt tidigt - men av någon konstig anledning känner jag mig inte trött. Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle gå upp tjugo eller kvart i fem - därför blev det någonting mittemellan.

05:39: Sätter mig i bilen med destination Sollentuna för rekordtidig säsongsdebut. Fortfarande ruskigt tidigt.

06:07: Vaknar ordentligt till liv när programledaren för P4-programmet Nybryggt tävlar med lyssnarna:
- Om vi ska ha en liten introtävling, säger programledaren samtidigt som en låt börjar spelas.
- Uptown girl! utbrister jag - men:
- ...och det är inte Uptown girl, säger programledaren. Jag blir överraskad, men jag kommer direkt på vilken låt det är (och jag är riktigt nöjd med att jag så snabbt kom på vilken låt det var).
- Högt i det blå! ropar jag. Och den var det. Sven-Ingvars har man självklart koll på.

06:34: Paris Hiltons Stars are blind spelas på radion.

07:12: Nybryggt är utbytt mot Morgonpasset - och det är nu det börjar bli skoj. En av programledarna, Jesper Rönndahl tror jag han hette, bjuder på politisk satir av hög klass när han skojar om Venezuelas president, Hugo Chávez. Jesper menar att Chávez har så tätt mellan ögonen att han bara behöver köpa en monokel om synen försämras. Stor humor!

07:38: Paris Hiltons Stars are blind spelas på radion.

08:07: Snart framme i Sollentuna, och Morgonpasset-Jesper är nu i högform när han fyrar av fågelvitsar.

- Vilken fågel ger lättast upp?
- Duvan(n).

- Vilken är den slarvigaste fågeln?
- Havsörnen.

- Vilken fågel får inte ställa upp i Tour de France?
- Dop(p)ingen.

08:19: Framme vid Sollentuna rackethall, men på tok för tidigt. Hallen är inte ens öppen. Vi beslutar oss för att ta en promenad för att piggna till och vänta på att hallen ska öppna.

08:43: Tillbaka vid hallen efter en fenomenal promenad i en underbar park och längs vattnet. Varmt som tusan var det också.

09:20: Stekhet uppvärmning i en stekhet hall. Känns bra. Inte ont någonstans.

09:58: Tävlingsledaren hälsar alla välkomna till tävlingen, En fjäder i natten. Namnet innebär att det även ska spelas på natten, men eftersom hallen har så överdrivet många banor samtidigt som deltagarantalet inte är kanonhögt kommer tävlingen avslutas halv sex - på eftermiddagen. Alla (alla!) tänker för sig själva att tävlingen i stället borde heta En fjäder på dagen - och tamejtusan: tävlingsledaren läser allas tankar.
- Välkomna till En fjäder i natten. Eller En fjäder på dagen kanske...

10:00: Jag blir uppropad. Inte nervös. Inser att det är premiär för det nya räknesättet - bäst av tre set till 21 och poäng på varje boll. Alltså: servar jag ut får motståndaren poäng - snacka om onödigt!

10.02: Ser att jag ska möta en kille som är otroligt lik karaktären "Ödlan" i Jönssonligan på Mallorca. "Ödlan" är den otroligt korte, hattförsedde mannen som alltid slår följe med den store och bastante "Brorsan". Min motspelares bror ser jag dock inte.

10:24: Förbannelsen är bruten. Jag vinner för första gången en match för egen maskin sedan jag gick upp i A-klass för mer än ett och ett halvt år sedan. Äntligen. Känner mig otroligt vass.

11:30: Tävlingsledningen håller tiden och det är dags för match igen. Vinner precis som i första matchen med 2-0 i set. Är chockad.

13:22: Kommer ner på jorden efter storstryk - 8-21, 11-21 - mot en 08:a i den sista poolmatchen. Går trots förlusten vidare till slutspel.

14:00: Spelar dubbelkvartsfinal - och vinner!

14:30: Pang på! Tio minuter efter dubbelmatchen är det dags för kvartsfinal i singeln. Den tidiga morgonen, det intensiva matchandet - fem matcher inom loppet av nästan fem timmar är jobbigt - och den duktige motståndaren gör att jag inte vinner. Missnöjd med matchen - nöjd i övrigt.

15:10: Dubbelsemifinal, men den matchen skriver jag inte så mycket om.

16:00: Lämnar hallen dränkt i väskor och annat. Säsongsdebuten avklarad.

16:04: Lämnar Sollentuna. Radiosportens friidrottssändningar från Göteborg gör hemresan lite enklare.

17:23: Paris Hiltons Stars are blind spelas på radion.

18:14: Paris Hiltons Stars are blind spelas på radion.

18:59: Hemma, och dags för urlastning. Två pizzor lyckas följa med in.

22:08: Färdigbloggat. Stel i ryggen och trött.