onsdag, juli 26, 2006

"Hur fan kör Johansson?!"

Nu säger jag stopp! Det räcker nu. Värmen är olidlig och jag orkar inte mer. Jag orkar inte mer och jag fattar dessutom ingenting. Det känns som om det kan blåsa isbjörnar, snöa som i inre Sibirien och regnskogssregna på förmiddagen och ändå vara strålande solsken och typ 60 grader på eftermiddagen. Dags att ge sig nu, finvädret.

Man ska egentligen inte klaga - men det gär jag ändå. Jag klagar mycket.

En ny hobby har nått mig utan att jag själv har märkt det - förrän nu. Allt handlar om Jönssonligan. Precis, filmerna som innehåller "Sickan", Vanheden, Dynamit-Harry och de andra karaktärerna. Hobbyn innefattar även min bror. Det hela går ut på att någon av oss - men det är mestadels jag som gör det - säger någon replik ur någon av filmerna varpå den andre ska svara på några frågor:

1. Vem av alla olika karaktärer säger repliken?
2. I vilken film sägs repliken?
3. När i filmen sägs repliken?

Ett exempel kommer här.

- Hur fan kör Johansson?!

Svar:

1. Wall-Enberg.
2. Jönssonligan och den svarta diamanten.
3. När Wall-Enbergs betjänt/livvakt "Biffen" backar ut bilen - som går i två delar. Bilen var nämligen fastkedjad av Jönssonligan.

"Leken" är väldigt nördig - men jag gillar den skarpt.

Några som repliker som man kan fundera över nu i lovtider:

- Aldrig ut på havet, jag åker aldrig ut på havet! Aldrig ut på havet!

- Svalt och skönt här inne, hörru.

- Ge mig korset! Vi går mot bilen.

- Curare. Bedövningsmedel. Snabbverkande!

Det kanske märks att jag är trött?

(Och nu, när jag har läst igenom allt, märker jag att alla fyra repliker här på slutet är tagna ur samma film.)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

12 augusti 2006 kl. 12:17  
Anonymous Anonym said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

17 augusti 2006 kl. 17:12  

Skicka en kommentar

<< Home