söndag, juli 09, 2006

Finaluppsnack eller "Rederiet"? Enkelt val!

Som rubriken säger - jag står inför ett enkelt val. Om ungefär en timme, kvart över sex, fortsätter repriseringen av superserien Rederiet med två avsnitt på rad. En kvart senare, halv sju, börjar uppsnacket inför VM-finalen (matchen börjar klockan åtta).

Under den månad som VM har hållit på har jag med nöje tittat på både för- och eftersnack i SVT och TV4. Men nu, när det är final, hamnar saken i ett helt annat läge - det är ju Rederiet samtidigt som uppsnacket! Det blir, trots att det är finaldags, ett enkelt val. Självklart skippar jag fotbollssnacket och tittar i stället på Rederiet!

Rederiet är, näst efter fotbolls-VM, sommarens stora tv-behållning. Jag kan inte nog säga hur mycket jag tycker om tv-serien. Jag var inte så gammal när Rederiet började sändas i början av 90-talet, och således såg jag inte så mycket av de första säsongerna. Det tar jag igen nu när serien repriseras.

I lagom tid - kvart i åtta - är de två avsnitten slut och jag kan i lugn och ro slå över till TV4 och ha en liten miniuppladdning inför finalen. Miniuppladdningen lär troligtvis bestå av reklam och nationalsånger - men uppladdning som uppladdning. För övrigt tror, och hoppas, jag att Italien slår Frankrike i kväll. Några tankar går också till kommentatorn Robert Perlskog. Skäm inte ut dig genom att prata om flodhästar, giraffer eller andra exotiska djur. Tack.